MER OM NATTVARDEN

Att förstå nattvarden

Nattvarden är näringen i ens kristna liv
Dopet är en ny födelse till ett nytt liv, det eviga livets som vi lever på jorden och sedan i himlen hos Gud.
För att vi skall kunna klara av att leva det eviga livet här på jorden behöver vi näring. Det behöver man både i det jordiska livet som för att kunna fortsätta leva det eviag livet som vi fick i dopet. Precis som vi under vårt jordiska liv alltså behöver mat och dryck för att kunna leva. Så är det också med det eviga livet. Men den näring vi behöver för att kunna fortsätta leva det eviga livet är Jesus.

Nattvarden är att ta emot Jesus 
För att kunna ta emot Jesus och få den näring vi behöver för att kunna fortsätta leva det eviga livet på jorden i våra kroppar, behöver vi få in Jesus också i våra kroppar. Vi behöver alltså Jesus inte bara i vårt sinne, känslor och hjärta som vi får genom tron, utan också i våra kroppar.
Det är därför vi har nattvarden som en måltid med bröd och vin. I nattvarden tar Jesus själv sin boning i brödet och vinet så att när vi äter och dricker av det så kommer Jesus i oss.

Genom bröd och vin tar vi emot Jesu kropp och blod 
Den mat och dryck vi behöver för att kunna leva det eviga livet på jorden kallas alltså nattvarden och består av bröd och vin.
Detta blir alltså som himmelsk mat som vi äter i form av bröd och vin. I nattvarden blir brödet Jesu Kristi kropp och vinet blir Jesu blod.

Nattvardens bröd kallas oblat
Nattvardens bröd kallas oblat och är osyrat bröd, som består av vetemjöl och vatten utan jäst.
Detta bröd blir i nattvarden också något som är Jesu Kristi kropp, osynligt och smakar inte, men är Jesu Kristi kropp. Därför säger man att nattvardsbrödet, oblaten i nattvarden är på samma gång osyrat bröd som Jesu Kristi kropp.
Ibland säger man "lekamen" istället för kropp. Lekamen betyder kropp.

Nattvardens vin kallas ibland för kalken
Nattvardsvinet brukar ibland kallas kalken som egentligen betyder bägare och avser det som vinet hälls upp i.
Vinet blir i nattvarden också något som är Jesu Kristi blod, osynligt och smakar inte, men är Jesu Kristi blod.
Därför säger man att nattvardsvinet, kalken i nattvarden, är på samma gång vin som Jesu Kristi blod.

Hur vet man det här?
Hur kan man då veta att det är på det här sättet, för det låter ju inte klokt?
Det är så här därför att Jesus själv har sagt att det är så och det sa han när han instiftade nattvarden.
De ord vi läser om detta kallas instiftelseorden:
"Vår Herre Jesus Kristus, den natt då Han blev förrådd tog han ett bröd tackade Gud, bröt det och gav åt lärjungarna och sade: Tag och ät. Detta är min kropp, som blir utgiven för er. Gör detta till min åminnelse! Likaså tog han kalken, tackade Gud och gav åt lärjungarna och sade: 'Drick av den alla. Denna kalk är det nya förbundet i mitt blod, som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse. Så ofta ni dricker av den,  gör detta till min åminnelse.' "

Nattvarden - en helig måltid

Nattvarden är en helig måltid, där vi får  ta emot Jesus själv. För när vi tar emot brödet och vinet, tar vi emot Jesu kropp och blod. Detta innebär egentligen att vi tar emot Jesus Kristus själv. Han kommer i oss så som han vill göra och uppfyller oss helt och fullt med sig själv.
Precis som vi blir uppfyllda av syre då vi tar in luft i våra lungor blir vi uppfyllda av Jesus då vi äter nattvardens bröd och vin.

Nattvardens giltighet
För att nattvarden skall vara nattvard så måste det, liksom för dopet, finnas fyra ingredienser för att nattvarden skall
vara giltig. Om någon ingrediens fattas så är det ingen nattvard och brödet och vinet är då enbart helt vanligt bröd och vin. Men då Guds Ord är med i nattvarden. då instiftelseorden läses av en präst över brödet och vinet, då tar Jesus sin boning i brödet och vinet och det blir då på samma gång bröd och vin som Jesus Kristus själv.

De fyra ingredienserna som måste finnas med är:
1. Synliga jordiska ting - brödet och vinet
2. Osynliga himmelska ting - Jesus Kristus själv
3. Jesu Kristi instiftelse och befallning - instiftelseorden
4. Nådeslöfte - Syndernas förlåtelse, liv och Jesus Kristus själv

Nattvardens gåvor 
Eftersom nattvarden är näringen i ens kristna liv som började i dopet, följer också de gåvor med som man får i dopet.
Syndernas förlåtelse får vi som en följd av att vi i dopet, som i nattvarden, tar emot Jesus. Han är den som ger syndernas förlåtelse.
Evigt liv får vi som en följd av att vi får syndernas förlåtelse. Har man fått syndernas förlåtelse har vi inget som längre skiljer oss från det eviga livet och gemenskapen med Gud. Evigt liv är därför också en av nattvardens gåvor.
Det är ju Jesu kropp och blod som vi tar emot i nattvardens synliga bröd och vin. I dopet tog vi emot Jesu liv genom den Helige Ande som därför blir en gåva i dopet. Men i nattvarden tar vi emot Jesu liv genom att ta emot honom i hans andliga kropp och blod, därför är det Jesus själv som vi, i andligt kroppslig gestalt tar emot i nattvarden.



  Nattvarden och syndernas förlåtelse

Hur är det möjligt att nattvarden kan ge syndernas förlåtelse?
Jesus säger i instiftelseorden:
"Denna kalk är det nya förbundet, i mitt blod. som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse."
För inse vad det betyder måste vi titta tillbaka i Gamla testamentet.
Men vi börjar i Nya testamentet där säger Johannes döparen om Jesus: "Se, Guds lamm".  Detta betyder att Jesus ar
det försoningsoffer som Gud har sänt för att han i vårt ställe skulle sona våra synder.

Den första påsken
I Gamla testamentet talas det om den gången då Israels folk, som var slavar under egyptierna, skulle bli befriade.
Då hade Gud sagt att han skulle låta allt förstfött dö under en speciell natt i Egypten, Men han sa åt Israels folk att varje familj, skulle slakta ett årsgammalt felfritt lamm och ta vara på blodet. Blodet skulle de stryka på vid sidorna på och ovanför dörren. Sedan skulle de sitta inne och äta upp lammet. De fick inte gå ut eller öppna dörren på hela kvällen och natten, för under den natten skulle dödsängeln gå in genom alla dörrar som inte hade något lammblod vid sidorna på och ovanför dörren.

Dödsängeln skulle döda allt förstfött i hela landet i alla familjer som inte hade strukit på lammblod. Detta hade ingen egyptisk familj gjort, men alla israeliska familjer hade gjort det. Och då faraonens son dog, sade Farao till Israels folk att de skulle lämna Egypten. Israels folk lämnade då genast Egypten och de gjorde det så snabbt att de inte ens hann lägga syra i brödet för att jäsa utan brödet fick vara osyrat.
När Israels folk hade lämnat Egypten fick de vandra fyrtio år i öknen innan de kom fram till Kanaans land som numera heter Israel.

Påsken
Detta som hände Israels folk den där gången i Egypten kallades påsk. Påsk kommer av det hebreiska ordet "pesach" som betyder: Gå förbi" eller med ett annat ord: "skona" och det talar om det tillfälle då Gud skonade Israels folk och räddade det ut ur Egypten. Gud befallde också att man för varje år skulle fira denna högtid: påsk. "Därför skall ni, släkte efter släkte hålla denna dag såsom en evärdelig stiftelse."

När Jesus instiftade nattvarden så var det just påsk som han hänvisade till. Det påskalamm som Israels folk varje år skulle slakta för att de skulle få sina synder förlåtna och vara försonade med Gud, "det påskalamm" sa Jesus till sina lärjungar, "är jag". Paulus talar om Jesus som påska lammet: "vårt påskalamm, Kristus, är slaktat". (1 Kor 5:7) Petrus talar också om Jesus som påskalammet: "det var med blodet från ett lamm utan fel eller fläck. Kristi dyrbara blod som ni friköptes med" (1 Petr 1:19). Det påskalamm som varje Israelisk familj varje år offrade för sina synders skull, de påskalammen bytte Gud ut mot ett enda lamm, Guds eget lamm. Guds offerlamm som var Guds Son Jesus Kristus. Och detta Guds offerlamm Jesus Kristus var ett offer en gång för alla och för alla tider till syndernas förlåtelse.
När Jesus säger: "Drick härav alla, denna kalk är det nya förbundet i mitt blod, som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse. Så ofta ni dricker av den, så gör detta till min åminnelse". Då menar han att så ofta vi tar emot nattvarden så får vi ta del av det försoningsblod som han gav genom sitt offer, sin försoning för vår skuld. på Golgata kors för snart tvåtusen år sedan.
Varje gång vi går fram till nattvarden och äter brödet; Jesu kropp, och dricker vinet; Jesu blod, så får vi förlåtelse för alla våra synder. Vi blir förenade ned Gud igen och får fortsätta att vara tillsammans med honom alla dagar intill tidens slut
.
Man kan därför se nattvarden som en rening. Något som renar oss från den smutsiga synd  som vill smutsa ner oss.
Precis som man häller tvättmedel i tvättmaskinen för att tvätten skall bli ren, så tar man del av nattvarden för att bli ren från all synd.


Om nattvarden

Vad och var står det i Bibeln?

Sammanfattning

Frågor och svar

Andakt