MER OM JESU UPPSTÅNDELSE
Jesus uppstånden och lever
Bortförklaringarna
Bevisen
Jesus segerherren
Jesus lever idag
Mer om den subjektiva uppståndelsen
Länkar


JESUS UPPSTÅNDEN OCH LEVER

Personlig reflektion
När jag gick på konfirmationsläsning var jag inte kristen och ville definitivt inte bli det. Jag ville betrakta den kristna tron som ett falsarium, något påhittat och Jesus ville jag se som en sagofigur. Men under tiden jag läste blev jag historiskt överbevisad om att Jesus verkligen hade funnit och man måste ju böja sig för vetenskapliga fakta.
När lektionen om uppståndelsen kom visste jag att Jesus hade levat och att han var död. Men så skulle prästen prata om att Jesus blev levande igen och jag skrattade inom mig och tänkte: "Hur skall prästen kunna lura oss att tro att Jesus blev levande igen?" Men prästen förvånade mig, han lurades inte alls, istället tog han upp alla förklaringar som finns om att Jesus inte hade uppstått. Och varje förklaring såg han rent vetenskapligt på och vi sade oss att det var förklaringarna som var falska! På punkt efter punkt visade han att den enda möjligheten som fanns, det var att Jesus verkligen hade uppstått!
Jag minns att jag efter den lektionen var chockad. Prästen hade nog rätt, vad skulle jag göra? Jag ville inte tro! Jag bestämde mig för att inte bry mig om prästen och det han sa. Jag ville inte tro på fakta därför att jag inte vågade eller ville tro på Gud. Men en sak var helt klar: Jag kunde aldrig bevisa att Jesus INTE hade uppstått och två år senare bevisade Jesus för mig att han verkligen hade uppstått. Det var när jag mötte honom.

Uppståndelsen är grunden 
Paulus skriver att uppståndelsen är beviset på att Jesus verkligen var Guds Son, beviset för att han har vunnit det eviga livet för oss och beviset för att den kristna tron verkligen är sann. Om detta skriver han i 1 Kor 15.12-28.
Uppståndelsen är grunden för allt vad Jesus gjorde och grunden för att vi idag kan vara kristna. Med sin död på korset korsade Jesus över våra synder i vårt ställe så att vi kan komma till Gud.

Betalningen 
När man handlar i affären, så består betalningen av tre steg:
Summan slås in
Det första är att summan slås in i kassan.
Vi betalar
Det andra är att vi betalar.
Kvittot
Det tredje är att vi får ett kvitto. Det är detta kvitto som bevisar att våra varor är betalda, men också att våra varor också ÄR våra.

Jesu försoningsverk 
Sådant är Jesu försoningsverk.
Summan slås in
Det första, summan som slås i in kassan, är vi. Vi är skyldiga, vi måste bli köpta och liksom varorna i affären inte kan köpa sig själv, så måste någon annan betala för oss.
Betalningen
Betalningen är Jesu lidande och död på korset. Genom detta blev alla synder betalade.
Kvittot
Men uppståndelsen är kvittot. Detta kvitto innebär att vi nu är köpta och tillhör den som har köpt oss, Jesus Kristus vår levande Herre som lever och regerar i evighet. Om inte Jesus hade uppstått så hade det betytt att betalningen inte var godkänd och därför kunde inget kvitto skrivas ut.

Rätt valuta
När man betalar varor i Sverige, i en affär, då går det inte att komma med vilken betalning som helst. Det måste vara pengar och det måste vara svensk valuta.
Jesu betalning godkändes av Gud
Men Jesu betalning godkändes av Gud och kvittot, uppståndelsen, skrevs ut. Jesu offer var ett rätt offer som godkändes och Jesus kunde uppstå från de döda och blev levande igen och lever idag.



 
 

BORTFÖRKLARINGARNA  

1. BERÄTTELSEN OM DEN TOMMA GRAVEN OCH UPPENBARELSERNA ÄR UPPGJORT BEDRÄGERI.
Svagheter med den förklaringen är:
a/ Paulus vädjar till 500 vittnen, av vilka de flesta levde.
b/ Apostlarna förkunnade den högsta moral och levde efter den. Man lever inte på något om man inte tror på det.
c/ Är det rimligt att tänka sig att en medveten lögn kunde förvandla fega och modlösa lärjungar, som uppgivit allt hopp vid Jesu korsfästelse och som inte ens själva trodde på hans uppståndelse till en början. Kunde dessa på några fä dagar bli hjältar och martyrer? Många har dött för det de trott på, men har någon människa dött, för en medveten lögn?

2. ALLA BERÄTTELSERNA AR BARA LEGENDER.
Svagheter med den förklaringen är:
a/ Texterna har ingen legendkaraktär.
b/ De är skrivna av ögonvittnen.

3. LÄRJUNGARNA STAL KROPPEN.
Svagheter med den förklaringen är:
a/ Lärjungarna var så fega att de inte ens vågade visa sig. Det var inte lärjungarna utan tre kvinnor som gick till graven för att smörja Jesus.
b/ Det stod vakt framför den stora stenen som täckte ingången till graven.
c/ Faktum är att graven var tom. Men om nu lärjungarna trots allt lyckades stjäla kroppen så förklarar inte det förändringen hos lärjungarna. Någon har sagt: "Människan kan nog vara villig att dö för en illusion, men inte för ett uppenbart bedrägeri."
d/ Bindlarna Jesus hade lindats i låg orörda kvar. Jesus hade lindats med bindlar och smorts med 30 kg salva. Genom salvan stelnade bindlarna runt kroppen och bildade en slags kokong, ett hårt skal runt kroppen med en öppning bara för ansiktet och det är svårt att tänka sig att lärjungarna hade fått ut Jesu kropp ur ett hål inte större än en hand.

4. JUDARNA ELLER ROMARNA STAL KROPPEN.
Svagheter:
När lärjungarna började förkunna att Jesus uppstått och lever, varför visade då inte judarna eller romarna fram Jesu kropp? Hade de gjort det, då hade lärjungarnas budskap visat sig vara falskt.

5. SKENDÖDSHYPOTESEN - den hypotes som säger att Jesus bara var död tillfälligtvis.
Svagheter:
En av soldaterna stack ett spjut i sidan på honom och blod och vatten rann ut. När döden träder in då skiljer sig blodkropparna från vattnet och blodet koagulerar. Genom experiment under andra världskriget provade man att sticka ett spjut upp i sidan på människor som hade dött på ett kors och det rann ut blod och vatten t o m en ganska lång tid efter, dödens inträde.
En romersk officer intygade inför Pilatus att Jesus var död. Dessutom kunde omöjligen en halvdöd ta sig igenom skalet av bindlar och rubba stenen inifrån som inte ens tre friska kvinnor hade en tanke på att ens försöka. Förresten kunde man inte komma åt att flytta stenen inifrån. Den var rullad framför öppningen till graven och det fanns ingen möjlighet att få något grepp om stenen, inifrån.

6. HALLUCINATIONSHYPOTESEN.
Svagheter:
Hallucination drabbar normalt endast vissa personer. Två personer kan inte ha exakt samma hallucination eftersom hallucinationen kommer inifrån hjärnan i det omedvetna. Men Paulus skriver att 500 hade samma upplevelse samtidigt. En hallucination uppträder efter en lång väntan eller önskan och lärjungarna väntade inte att Jesus skulle uppstå, tvärtom.
Hallucinationer uppkommer vid speciella omständigheter och återkommer under en längre period. Men lärjungarnas s k "hallucinationer" inträffade under alla slags omständigheter och tog efter 40 dagar tvärt slut.

Bortförklaringarna håller inte
Alla möjliga invändningar och bortförklaringar som än kommer fram får oerhörda svårigheter. De kan inte ta fram fakta eller ställas emot de fakta som finns. Den enda teori som stämmer helt och som ger en fullt tillfredsställande förklaring till alla fakta och som dessutom är den enklaste är faktiskt att Jesus är uppstånden och lever.
Och det avgörande beviset är när man själv möter honom och lär känna honom. Frågan om Jesu uppståndelse blir till sist en personlig uppmaning till avgörelse: att tro eller inte.



 
 

BEVISEN 

1. Graven var tom.
Även Jesu fiender medgav detta, ett dokument från Rom bevisar det och lärjungarna kunde inte ha kommit för att stjäla kroppen utan att ha besegra. vakterna och ingen strid eller orolighet hade rapporterats.

2. Den döda kroppen sågs aldrig mer.
Om det var myndigheterna som hade tagit bort kroppen kunde de ha visat den när historien om uppståndelsen började cirkulera.

3. Jesus sågs upprepade gånger i livet.
Han visade sig åtminstone vid elva tillfällen. över 500 personer fick tillfälle att se honom vid liv.

4. Lärjungarna blev förvandlade.
Efter korsfästelsen var de så förvirrade att de stängde in sig "av fruktan för judarna". men snart predikade de uppståndelsen överallt och föredrog att dö (vilket många av dem gjorde) framför att förneka den sanning de hade sett med egna ögon.

5. Söndagen blev fastställd som gudstjänstdag.
Som fromma judar firade lärjungarna sabbaten, veckans sista dag, vår lördag. Nu ändrade de det till veckans första dag, den dag då Jesus uppstått från de döda, vår söndag. Bara en mycket viktig händelse kunde ha gjort detta faktum.

6. Församlingen i Jerusalem blomstrade.
Bibeln beskriver att "antalet lärjungar fortsatte att öka starkt i Jerusalem, och en stor skara präster blev lydiga mot tron". Något förunderligt måste ha hänt som kunde vända motstånd och hat till tro och kärlek.

7. Många experter och vetenskapsmän finner Bibelns bevis vara utom allt tvivel.
Det finns många sättatt bära fram bevis också logiska sådana. En god sammanfattning av detta kan ges av dessa två av många  citat:
Citat 1
Sir Edward Clarke, expert på "juridiska bevis", gjorde en gång ett studium över uppståndelsen, och som ett resultat skrev han: "För mig är beviset bindande. Många gånger har jag fällt en dom i domstolen efter bevis som inte på långt när har varit lika bindande som dessa. Ett vittne som är troskyldigt och står inte efter att ge ett effektfullt intryck. Evangeliets bevis för uppståndelsen är av den klassen. i egenskap av advokat godtar jag bevisen utan förbehåll de är vittnesbörd av sannfärdiga män som mycket väl visste vad de talade om."
Citat 2
Den 9 april 1939, satt som ordförande, chefsdomaren Ben C Hilliard vid Colorados högsta domstol när bevisen för Jesu uppståndelse presenterades. Han styrkte det juridiska värdet av varje del i bevisföringen och sammanfattade slutligen: "Imponerande bevis för Jesu uppståndelse har givits oss här ikväll, och vi måste fastställa att Jesus stod upp från de döda, i handling och i sanning.

8. Att man själv lär känna Jesus.
Att Jesus uppstod från de döda till ett evigt liv innebär självklart att han lever idag. Därför är det möjligt att lära känna honom personligen. Detta blir därför det slutgiltiga beviset för var och en som kommer till tro.



 
 

JESUS - SEGERHERREN

Vad Jesu uppståndelse innebär 
Vad innebär Jesu uppståndelse? Vad är meningen med att Jesus uppstod och att han lever idag?
Jesu uppståndelse innebär fyra saker:

1. Jesus, som var död, blev levande igen.
2. Jesus har vunnit över syndens och dödens makt och brutit djävulens herravälde
3. Jesus lever nu.
4. Jesus ger evigt liv åt den som tror på honom.

Jesu uppståndelse har en avgörande betydelse för oss människor. 

1. Människan blir rättfärdiggjord.
För att man skall kunna ha gemenskap med Gud så krävs det att man är utan synd. Att vara utan synd det är för Gud det riktiga, för sådana har han skapat oss att vara Att vara utan synd är för Gud det rätta. Men vi som är syndare måste bli färdiga till att bli rätta inför Gud. Vi måste göras färdiga för att kunna ha gemenskap med Gud. Vi måste göras färdiga rättför att få vara med Gud. Rättfärdiggjord är jag då jag överlämnat mig och mina synder till Jesus. När man är rättfärdiggjord är man alltså utan synd i Guds ögon, man är oskyldig och Gud ser på en såsom om man aldrig hade syndat. Någon sa en gång, då han skulle förklara ordet rättfärdiggjord, att det var precis som om jag aldrig hade syndat". På engelska: "justified" , just-as-if-I´d never sinned. Men det betyder ännu mer än det: När en människa blir förklarad rättfärdiggjord av Gud, räknar Gud henne inte bara som oskyldig, utan som rättfärdig i hans ögon. Den rättfärdiggjorda människan betraktas av Gud som ett med Kristus och därför tillskrivs Kristi hela verk henne precis som om det vore hennes eget verk. Förmånerna som Kristi död och liv ger, är hennes. I sin död tog Kristus straffet för all olydnad hos människan. Kristi rättfärdighet hela hans syndfria liv som i allt överensstämmelse med Faderns perfekta vilja är rättfärdigheten som Gud tillräknar varje troende.
När det gäller vårt straff ser Gud på Kristi död och säger: "Det är tillräckligt",. och när det blir frågan om att Gud skall acceptera oss som sina barn, ser Gud på Kristi lydnad och säger: "Jag är nöjd". I följd av detta blir syndaren inte bara skonad från straff, hon får dessutom gemenskap med Gud. Den förlåtne syndaren blir inte bara frikänd, han välkomnas också in i Guds familj som ett äkta barn. Aposteln Paulus skriver: "Då vi nu har blivit rättfärdiggjorda genom tron, har vi fått frid med Gud genom vår Herre, Jesus Kristus. Genom honom har vi också fått tillträde till den nåd, i vilken vi nu lever, och vi jublar i hoppet om den gudomliga härligheten.

2. Människan blir friköpt.
Jesus har genom sin död och uppståndelse köpt oss fria från synden, döden och djävulen. Han har betalt vår skuld och givit oss kvittot som bevis genom hans uppståndelse. Vi har blivit köpta fria. Det är precis som en fattig man som kommit i fängelse för att svårt brott blir fri genom att någon annan betalar borgensumman och inte bara det, utan den som har betalat tar också mannen plats och straff i fängelset. Det finns en annan bild och den är från England.
'För flera år sedan fanns det "gäldstugor" i England, dit män som låg i penningskuld förvisades Om gäldenären, alltså den som låg i penningskuld, inte kunde hittas, kunde hans borgesman bli fängslad i hans ställe Antag nu att jag stod i skuld till någon, och min borgesman hade blivit fängslad i mitt ställe. Sedan ser jag honom gå på gatan som en fri man. Då skulle jag vara säker på att min skuld var betald, därför att den som straffats i mitt ställe var fri. På ett ännu mer underbart sätt är det faktum att Jesus uppstod från de döda ett bevis på att Guds rättfärdighet blev tillfredställd genom att hans Son dog i syndares ställe. Lagen kan inte döma dem som Jesus dog för.
Paulus förklara att: "Gud korsade över det skuldebrev som ställde sina hotfulla krav på oss. Han röjde undan det, genom att han spikade fast det vid korset." Uppståndelsen bevisar att Jesus helt och fullt har fullbordat frälsningsverket. Hans död blev seger i hans uppståndelse! Paulus skriver vidare att Jesus i sin död "avväpnade makterna och triumferade över dem". Det var Guds kärlek och rättvisa som triumferade över alla ondskans makter då han på detta sätt försåg människan med ett fullkomligt botemedel mot synd och skuld. Jesu död och uppståndelse är grunden för ett rätt förhållande till Gud. Människan som är född i synd blir frikänd av Gud på grund av den lösensumma som hans Son, Jesus Kristus, har friköpt henne med.

3. Människan blir försonad med Gud.
Ordet "sona" betyder: gottgöra, ta straff för, sona ett brott. Detta gjorde Jesus i vårt ställe. Genom Jesu död tog han vårt straff på sig. Han sonade vårt brott och genom Jesu död var vi sonade med Gud. Men försona, vad är det? Ordet "försona" betyder: bli sams med. Och detta blev vi genom Jesu uppståndelse. Genom Jesu uppståndelse blev vi försonade med Gud. Gud visar genom Jesu uppståndelse att han godkände Jesu soningsverk och genom det kunde vi bli sams med Gud och ha ett rätt förhållande till honom alltså vara försonade med Gud. Och genom förseningen kan vi leva tillsammans med Gud.

4. Människan blir förlåten.
Jesus har betalt alla synder genom sin död och uppståndelse. Han har makt att kvittera ut förlåtelse till alla. Våra synder är betalda men vi blir inte förlåtna eller av med dem förrän vi kommer till Jesus och bekänner dem, då skriver han ut en kvittens som får stämpeln: "Friköpt av Jesus" och då har vi fått förlåtelse.

5. Människan får evigt liv.
Bibeln lär att människan, när detta livet är slut, skall möta domens dag: "Alltså skall var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud". Från denna dom vilken kontrolleras av Jesus, skall alla människor gå vidare till den ena av två möjligheter. En del får gå in i gemenskapen med Gud och leva där för evigt. Där finns ingen synd, sorg eller besvikelse av något slag. Bibeln kallar detta för "himmel". Alla andra kommer att "straffas med evig förtappelse, skilda från Herren och från glansen av hans makt" (2 Tess 1:9), och för evigt måste de uthärda ett obeskrivligt tillstånd av lidande, förtvivlan och plåga, detta kallar Bibeln för "helvete". Jesus säger om den dag då han skall verkställa en slutgiltig dom över alla människor: "Det kommer en stund, då alla som är i gravarna skall höra hans röst och gå ut: de som har gjort det goda skall stå upp till liv, och de gjort det onda skall stå upp till dom." (Joh 5:28f). Men genom Jesu död och uppståndelse kan denna fruktansvärda dom bytas ut mot gåvan evigt liv. Och det kan ske här och nu. Jesus säger: "Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som lyssnar till mitt ord och tror honom, som har sänt mig, han HAR evigt liv och kommer inte inför domen utan HAR övergått från döden till livet." (Joh 5.24) Han säger också: "Sannerligen, sannerligen, jag säger er: Den som tror han HAR evigt liv." (Joh 6:47) När Paulus talar om detta säger han: Den lön som synden betalar är döden, men den gåva som Gud ger av nåd är evigt liv i gemenskap med Jesus Kristus, vår Herre." (Rom 6:23) och senare utropar han följande: "Alltså finns det ingen fällande dom för den som är förenad med Jesus Kristus." (Rom 8:1) Den människa, för vilken Jesus Kristus har uppfyllt lagen och för vilkens synder han dog på korset, fruktar varken helvete, dom eller död, för Kristus har gett henne evigt liv. Med Paulus ord! "Så mycket säkrare är det att vi, sedan vi nu har blivit rättfärdiggjorda genom hans blod, genom honom skall bli frälsta från Vreden". (Rom 5:9)
Även om fysisk död fortfarande är en verklighet, så leder den inte längre till evig plåga, utan till evig triumf, i den levande Gudens närvaro. Här i Herren Jesu Kristi person och verk är alltså Guds svar på människors nöd. Det är hennes enda möjlighet att bli rättfärdiggjord, friköpt, försonad med Gud, förlåten och att få evigt liv.

Och evigt liv HAR var och en som. tror på Jesus Kristus. Han som uppstod från de ,döda och nu lever bland oss idag. Vi kan möta den Uppståndne och levande Kristus här på jorden. Vi möter honom i bönen, Guds Ord, dopet, nattvarden   där han t o m tar sin boning i oss och lever i oss så att vi kan orka med att leva med oss själva under detta liv på jorden och sedan leva med honom i ett evigt liv med Gud.


JESUS - LEVER IDAG

När man talar om Jesu uppståndelse från de döda är det två saker man kan dela in den i:

Den objektiva uppståndelsen
Det första brukar kallas: den objektiva uppståndelsen och det är det jag har talat om hittills. Den objektiva uppståndelsen är det man kan se utifrån. Det handlar om fakta, om det som verkligen hände, innebörden i det, teologin om det, tankar kring det, Bibelns beskrivning och förklaring av det o s v. Detta är den objektiva uppståndelsen.

Den subjektiva uppståndelsen
Det andra brukar kallas: den subjektiva uppståndelsen och det är när Jesus får bli den uppståndne Herren i vars och ens liv som vill leva med Honom. Den subjektiva uppståndelsen handlar alltså om att ta emot Jesus i sitt hjärta och tro på honom som sin personliga Frälsare. Här handlar det om att välja: "vill jag eller vill jag inte".

George Wilson
För en del år sedan anklagades en man i USA, som hette George Wilson, för att ha rånat en postbil och satt förarens liv i fara. Han dömdes till döden. Men kort före avrättningen blev han benådad av presidenten. När vakten meddelade fången i hans cell benådningen, vägrade han acceptera den och sade att han ville dö. "Nåja", sade vakten, "du vill dö, då verkställer vi avrättningen". Men Wilsons advokat fick till stånd ett uppskjutande av avrättningen. Hans åsikt var att man inte kunde avrätta mannen, han hade ju blivit benådad. Fallet fördes till högsta domstolen i USA. Domstolens beslut blev följande: "En benådning blir giltig först när den meddelats den benådade och accepterats av honom. Den kan alltså avvisas... och om den, avvisas kan vi inte upptäcka någon makt hos en domstol att tvinga den på honom. Det kan antas, att ingen som dömts till döden skulle avvisa en benådning, men regeln måste bli densamma." George Wilson accepterade inte sin benådning och blev avrättad av eget val.

Den fria benådningen
Den fria benådningen och det nya livet, som Gud erbjuder oss på grund av Jesu död och uppståndelse, måste på samma sätt tas emot. För NT säger också, att en benådning bara är giltig om den accepteras. Om vi ignorerar den eller avvisar den, måste vi gå in under domen. Johannes skriver i sitt evangelium: "Var och en som tror på Sonen, han har evigt liv. Var och en som inte lyder "Sonen, han skall inte få se livet, utan Guds vrede stannar kvar över honom." Nu kommer frågan: Vad innebär det att acceptera benådningen, det nya livet Gud ger? Hur bär man sig åt för att bli en sann kristen? Svaret på dessa frågor är den subjektiva uppståndelsen.



 
 

MER OM DEN SUBJEKTIVA UPPSTÅNDELSEN

1. För det för det första -

DU MÅSTE BLI FÖDD PÅ NYTT.
Jesus säger: "Sannerligen, jag säger dig, den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike". om en människa skall kunna komma in i Guds rike, behöver hon bli född en gång till., en födelse som åstadkommits av vatten och av Anden - med andra ord, av Gud därför att, som Jesus säger vidare: "Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Ande är ande". Ordet "kött" betyder här den fallna människonaturen, den syndiga människan. Detta påminner oss om Adam och Eva. Deras synd ledde till andlig död (skilsmässa från Gud) och Adams barn föddes "honom lika, hans avbild", så att alla hans barns avkomlingar föddes som syndare och i följd av detta gjorde det som var fel.
Människornas problem står således i samband med hennes födelse. Eftersom hon är född med en syndig mänsklig natur kan hon bara handla i överens- stämmelse med den naturen. "Det som är fött av kött är kött". En fördärvad natur kan inte handla på ett andligt sätt. Sagt på annat vis - människan är född andligt död. Hon är inte bara andligt blind, utan synförmåga utan hon är andligt död, utan liv. Vad kan en blind människa göra för att återfå sin syn? INGENTING. Vad kan en död människa göra för att hennes kropp skall' få liv igen? INGENTING. Och det går inte heller att med egen ansträngning komma in i Guds rike. Vi är födda syndare och om det berodde på vår egen förmåga, skulle vi förbli syndare. Vårt problem är alltför djupt rotat för att vi skall kunna göra någonting åt det själva. Vårt problem är inte knutet till omständigheterna utan till vår natur. Synd är ingen yttre åkomma, utan en "hjärtsjukdom". Det som är fött av kött är kött. Men Guds svar låter så här: "Och det som är fött av Anden, är andel'. Det första ordet "Anden" betyder Gud, det är Gud själv i den helige Andes person. Det andra ordet "ande" betyder andligt liv. Det är bara Gud själv som kan framkalla den andliga födelse som människan behöver. När han gör det är det hans egen natur han ger av. Denna nya födelse bestämmer också karaktären av det liv som följer. En pånyttfödd människa är en ny människa. "Det som fötts av Anden är ande". Denna förändring skulle inte kunna ske även om en människa skulle återvända till moderlivet och bli född hundratals gånger. Människan problem skulle ändå finnas kvar. En syndares behov är inte att bli född en gång till, utan en NY födelse. Inte en förbättring av det gamla livet, utan ett helt nytt liv - detta är ett under som bara Gud, den helige Ande, kan utföra.

Att bli född på nytt är:

1. ETT MYSTERIUM
Ingen människa kan förstå hur det fungerar. Det är Gud som handlar och därför brukar man säga: "Att bli född på nytt är att bli född av Gud."

2. DEN ÄR ETT "MÅSTE".
Jesus säger: "Förundra dig inte över att jag sade dig, att ni MÅSTE födas på nytt." Det finns inget alternativ. Den enda lösningen på andlig död är andligt liv. Det enda sättet att börja ett andligt liv är en andlig födelse. Utan den nya födelsen är en människa utan Gud, utan himmel, utan förlåtelse, utan frid och utan hopp. Pånyttfödelsen är ett måste, det enda som kan föra från död till liv.

3. DEN ÄR ETT UNDER.
Människor kan inte själv ge sig ett andligt liv. Det krävs ett under som bara Gud kan göra. Du kan inte föda dig själv, utan bara låta dig födas av Gud. Allt du kan göra är att kalla på Gud, ropa på honom. Tala om ditt behov för honom, din synd, ditt misslyckande, din otro. Be om hans förbarmande nåd! Be om ett under; Kristus dog för syndare, så kom som en syndare. Be honom ge ditt ett nytt hjärta, en ny födelse, ett nytt liv! Och medan du ber, kom ihåg Guds eget löfte: "i skolen söka mig och I skolen finna mig, om I frågen efter mig av allt edert hjärta" (Jes 29:13) så också: "Be så skall ni få. Sök så skall ni finna Bulta så skall dörren Öppnas. Ty den ,som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas".
Men man måste inte bara bli född på nytt.

II. För det andra

DU MÅSTE BLI OMVÄND
Jesus säger: "Om ni inte omvänder er och blir såsom barn, skall ni aldrig komma in i himmelriket." (Matt 18:3) Det är viktigt att uppmärksamma den nära samhörigheten mellan pånyttfödelsen och omvändelsen. I pånyttfödelsen är det Gud som handlar. Pånyttfödelsen är dopet. Han inplanterar sin egen gudomliga i människans själ och leder henne till ett nytt liv. På den nya födelsen, dopet, följer omvändelsen. Det sker när människan till följd av det nya livet som inplanterats i henne, lyder evangelium, gör sinnesändring och tror. Ordet "omvända", "omvandla" används mycket i det vardagliga livet. Vi talar om ett rum som blivit förvandlat till verkstad, eller ett kraftsystem som blivit omvandlat från gas till elektricitet. Och vi talar om en fast kropp som omvandlas till något flytande, eller om ett underskott som omvandlas till ett överskott. Vi menar med omvändelse, alltid en genomgripande förvandling. i Bibeln betyder det att vända om från det gamla sättet att leva till ett nytt. Det är att från att ha gått tillsammans med sig själv och sina tankar, talat med sig själv, gjort vad man själv tyckte var bäst för sig själv och älskat sig själv över allting, till att gå tillsammans med Jesus i allting, tala med Jesus, göra det Jesus vet är det bästa och som han också säger och att älska honom över allting. Detta är meningen med livet. Detta är det nya livet till vilket man blir omvänd.
Vad måste jag göra för att bli omvänd? Är den fråga som nu återstå , eller om man ser det till sammanhanget om subjektiv uppståndelse: Vad måste jag göra så att Jesus kan bli uppstånden i mitt hjärta, i mitt liv och jag bli uppstånden till ett nytt liv med honom? Det är tre ord som är viktiga i detta sammanhang och de är orden:
"Ånger" (eller med ett annat ord: sinnesändring), "Tro" och "Överlåtelse".

a/ Ånger
Ett omodernt ord som ordagrant betyder: "att ändra sitt sinne". Anger betyder alltså, att jag medger att jag är en syndare, att jag är villig att bekänna mina synder inför Gud och återvända till honom. Det betyder att jag är villig att gå hans väg i stället för min egen.
Nu kan vi mycket väl förstå vårt behov av ånger, då vi märker hur ofta vi har brutit mot Guds lag i tankar, i ord och i handling. Men enligt NT behöver vi också ångra, att vi deltar i förkastandet av Jesus och hans korsfästelse, genom vår inställning till honom nu. Skall jag alltså kunna ta emot vad Kristus har vunnit åt mig genom sin död och uppståndelse, måste jag vara villig att ångra min egen synd antingen den visar sig i att jag brutit mot Guds lag eller att jag korsfäst Guds Son på nytt genom mitt sätt att vara och leva Jag måste känna sorg för detta, erkänna mitt misslyckande, vara villig att överge mina själviska attityder och mina syndiga handlingar och visa att jag menar det. Dessutom måste det jämte den äkta ångern finnas hos mig en sann personlig tro på Jesus.

b/ Tro 
Kristen tro innebär:
1. att vara övertygad om att Gud finns.
2. att lita på Gud.
Tron kommer av att man talar till Jesus i bönen och lyssnar till honom i Bibeln. Detta innebär kort att man umgås med Jesus. Det viktiga med tron är inte om man tror, utan på VEM man tror. Denna delen av tron brukar ses som den faktiska personliga tron. Här handlar det om fakta för den som tror. Man vet att man tror och kommer till klarhet om sin tro genom att läsa i Bibeln. Man umgås med Jesus och Jesus har fått ta sin boning i en. Men det finns ytterligare en del av tron och av omvändelsen som brukar kallas den praktiska sidan av tron d v s att praktisera sin faktiska och personliga tro. Detta praktiserande är överlåtelsen.

c/ Överlåtelse
När en kille och en tjej börjar känna sig dragna till varandra och de upptäcker att deras känslor är ömsesidiga. Då följer ofta en tid då de lär känna varandra "förståndsmässigt". De tar reda på vad de tycker om och gillar att göra. De kollar in varandra för att se hur de är och om de passar bra ihop. Hur mycket man än är förälskad så är det klokt att låta förståndet leda oss, Sådana gånger. När vi börjar dras till Kristus och han gjort sig känd för oss, är det på samma sätt riktigt att vi begrundar hans karaktär och anspråk och komma fram till den tron, att han är en person som man helt kan förlita sig på och älska i tid och evighet. I ett förhållande mellan en kille och en tjej, så räcker det inte med en ömsesidig dragning, en uppriktig kärlek och ett förståndsmässigt värderande d v s att man känner varandra jättebra, för att det skall leda till äktenskapets förening. Det måste finnas överlåtelse. Överlåtelse betyder att helt  lämna sig till någon annan, att låta någon annan ta över mitt liv. Mitt liv är då inte längre mitt utan vårt. Överlåtelse beskrivs på ett ställe i Bibeln så här: "Dit du går vill ock jag gå, och där du stannar vill ock jag stanna. Ditt folk är mitt folk, och din Gud är min Gud. Där du dör vill ock jag dö, och där vill jag bliva begraven. Herren straffe mig nu och framgent, om något annat än döden kommer att skilja mig från dig." (Rut 1:16f).
NT lär mig, att om jag skall få äga ett nytt förhållande till Jesus och få förlåtelse och det nya liv som han ger, då måste jag överlåta hela mig till Jesus som är min Frälsare och Gud. Jag måste göra mer än att bara känna mig dragen till honom. Jag måste göra mer än att bara tro, att han är Guds Son, min Frälsare helt trovärdig och kärleksfull. Jag måste vara villig att säga till Jesus: "Jag vill förlita mig på dig med hela mitt liv och följa dig i allt vad du vill." Jesus Kristus erbjuder oss förlåtelse och nytt liv, om vi bara vänder oss till honom i ånger, tro och överlåtelse. Gud ensam kan ge oss kraft att ge ett sådant gensvar. Men valet är vårt. Om jag nu Överlämnar mig åt Jesus på detta sätt, behöver jag komma ihåg att detta bara är början på ett nytt förhållande.
Ett gift par behöver ta sig tid och göra sig besvär att berika och utveckla sitt förhållande till varandra. Det är lika sant, att en kristen behöver ta sig tid och bemöda sig om att utveckla sitt förhållande till Jesus. Sedan han en gång överlåtit sig åt Jesus, upptäcker han hur viktigt det är att tillbringa sin tid med Jesus, tala med honom i bönen och lyssna på honom i Bibeln. man vill också tillbringa sin tid med Guds familj, församlingen och ära honom genom tillbedjan och tjänst i världen. Och det är så att ar man en gång överlåtit sig åt Jesus så vet man att det är det enda rätta för ens liv. Alla som har överlåtit sina liv till Jesus säger så och det är så också.



Om Jesu uppståndelse

Vad och var står det i Bibeln?

Sammanfattning

Frågor och svar

Andakt