Jesus uppstånden och lever
Bortförklaringarna
Bevisen
Jesus segerherren
Jesus lever idag
Mer om den subjektiva uppståndelsen
Länkar
Personlig reflektion
När jag gick på konfirmationsläsning var jag inte kristen
och ville definitivt inte bli det. Jag ville betrakta den kristna tron
som ett falsarium, något påhittat och Jesus ville jag se som
en sagofigur. Men under tiden jag läste blev jag historiskt överbevisad
om att Jesus verkligen hade funnit och man måste ju böja sig
för vetenskapliga fakta.
När lektionen om uppståndelsen kom visste jag att Jesus
hade levat och att han var död. Men så skulle prästen prata
om att Jesus blev levande igen och jag skrattade inom mig och tänkte:
"Hur skall prästen kunna lura oss att tro att Jesus blev levande igen?"
Men prästen förvånade mig, han lurades inte alls, istället
tog han upp alla förklaringar som finns om att Jesus inte hade uppstått.
Och varje förklaring såg han rent vetenskapligt på och
vi sade oss att det var förklaringarna som var falska! På punkt
efter punkt visade han att den enda möjligheten som fanns, det var
att Jesus verkligen hade uppstått!
Jag minns att jag efter den lektionen var chockad. Prästen hade
nog rätt, vad skulle jag göra? Jag ville inte tro! Jag bestämde
mig för att inte bry mig om prästen och det han sa. Jag ville
inte tro på fakta därför att jag inte vågade eller
ville tro på Gud. Men en sak var helt klar: Jag kunde aldrig bevisa
att Jesus INTE hade uppstått och två år senare bevisade
Jesus för mig att han verkligen hade uppstått. Det var när
jag mötte honom.
Uppståndelsen är grunden
Paulus skriver att uppståndelsen är beviset på att
Jesus verkligen var Guds Son, beviset för att han har vunnit det eviga
livet för oss och beviset för att den kristna tron verkligen
är sann. Om detta skriver han i 1
Kor 15.12-28.
Uppståndelsen är grunden för allt vad Jesus gjorde
och grunden för att vi idag kan vara kristna. Med sin död på
korset korsade Jesus över våra synder i vårt ställe
så att vi kan komma till Gud.
Betalningen
När man handlar i affären, så består betalningen
av tre steg:
Summan slås in
Det första är att summan slås in i kassan.
Vi betalar
Det andra är att vi betalar.
Kvittot
Det tredje är att vi får ett kvitto. Det är detta kvitto
som bevisar att våra varor är betalda, men också att våra
varor också ÄR våra.
Jesu försoningsverk
Sådant är Jesu försoningsverk.
Summan slås in
Det första, summan som slås i in kassan, är vi. Vi
är skyldiga, vi måste bli köpta och liksom varorna i affären
inte kan köpa sig själv, så måste någon annan
betala för oss.
Betalningen
Betalningen är Jesu lidande och död på korset. Genom
detta blev alla synder betalade.
Kvittot
Men uppståndelsen är kvittot. Detta kvitto innebär
att vi nu är köpta och tillhör den som har köpt oss,
Jesus Kristus vår levande Herre som lever och regerar i evighet.
Om inte Jesus hade uppstått så hade det betytt att betalningen
inte var godkänd och därför kunde inget kvitto skrivas ut.
Rätt valuta
När man betalar varor i Sverige, i en affär, då går
det inte att komma med vilken betalning som helst. Det måste vara
pengar och det måste vara svensk valuta.
Jesu betalning godkändes av Gud
Men Jesu betalning godkändes av Gud och kvittot, uppståndelsen,
skrevs ut. Jesu offer var ett rätt offer som godkändes och Jesus
kunde uppstå från de döda och blev levande igen och lever
idag.
1. BERÄTTELSEN OM DEN TOMMA GRAVEN OCH UPPENBARELSERNA ÄR
UPPGJORT BEDRÄGERI.
Svagheter med den förklaringen är:
a/ Paulus vädjar till 500 vittnen, av vilka de flesta levde.
b/ Apostlarna förkunnade den högsta moral och levde efter
den. Man lever inte på något om man inte tror på det.
c/ Är det rimligt att tänka sig att en medveten lögn
kunde förvandla fega och modlösa lärjungar, som uppgivit
allt hopp vid Jesu korsfästelse och som inte ens själva trodde
på hans uppståndelse till en början. Kunde dessa på
några fä dagar bli hjältar och martyrer? Många har
dött för det de trott på, men har någon människa
dött, för en medveten lögn?
2. ALLA BERÄTTELSERNA AR BARA LEGENDER.
Svagheter med den förklaringen är:
a/ Texterna har ingen legendkaraktär.
b/ De är skrivna av ögonvittnen.
3. LÄRJUNGARNA STAL KROPPEN.
Svagheter med den förklaringen är:
a/ Lärjungarna var så fega att de inte ens vågade
visa sig. Det var inte lärjungarna utan tre kvinnor som gick till
graven för att smörja Jesus.
b/ Det stod vakt framför den stora stenen som täckte ingången
till graven.
c/ Faktum är att graven var tom. Men om nu lärjungarna trots
allt lyckades stjäla kroppen så förklarar inte det förändringen
hos lärjungarna. Någon har sagt: "Människan kan nog vara
villig att dö för en illusion, men inte för ett uppenbart
bedrägeri."
d/ Bindlarna Jesus hade lindats i låg orörda kvar. Jesus
hade lindats med bindlar och smorts med 30 kg salva. Genom salvan stelnade
bindlarna runt kroppen och bildade en slags kokong, ett hårt skal
runt kroppen med en öppning bara för ansiktet och det är
svårt att tänka sig att lärjungarna hade fått ut
Jesu kropp ur ett hål inte större än en hand.
4. JUDARNA ELLER ROMARNA STAL KROPPEN.
Svagheter:
När lärjungarna började förkunna att Jesus uppstått
och lever, varför visade då inte judarna eller romarna fram
Jesu kropp? Hade de gjort det, då hade lärjungarnas budskap
visat sig vara falskt.
5. SKENDÖDSHYPOTESEN - den hypotes som säger att Jesus
bara var död tillfälligtvis.
Svagheter:
En av soldaterna stack ett spjut i sidan på honom och blod och
vatten rann ut. När döden träder in då skiljer sig
blodkropparna från vattnet och blodet koagulerar. Genom experiment
under andra världskriget provade man att sticka ett spjut upp i sidan
på människor som hade dött på ett kors och det rann
ut blod och vatten t o m en ganska lång tid efter, dödens inträde.
En romersk officer intygade inför Pilatus att Jesus var död.
Dessutom kunde omöjligen en halvdöd ta sig igenom skalet av bindlar
och rubba stenen inifrån som inte ens tre friska kvinnor hade en
tanke på att ens försöka. Förresten kunde man inte
komma åt att flytta stenen inifrån. Den var rullad framför
öppningen till graven och det fanns ingen möjlighet att få
något grepp om stenen, inifrån.
6. HALLUCINATIONSHYPOTESEN.
Svagheter:
Hallucination drabbar normalt endast vissa personer. Två personer
kan inte ha exakt samma hallucination eftersom hallucinationen kommer inifrån
hjärnan i det omedvetna. Men Paulus skriver att 500 hade samma upplevelse
samtidigt. En hallucination uppträder efter en lång väntan
eller önskan och lärjungarna väntade inte att Jesus skulle
uppstå, tvärtom.
Hallucinationer uppkommer vid speciella omständigheter och återkommer
under en längre period. Men lärjungarnas s k "hallucinationer"
inträffade under alla slags omständigheter och tog efter 40 dagar
tvärt slut.
Bortförklaringarna håller inte
Alla möjliga invändningar och bortförklaringar som än
kommer fram får oerhörda svårigheter. De kan inte ta fram
fakta eller ställas emot de fakta som finns. Den enda teori som stämmer
helt och som ger en fullt tillfredsställande förklaring till
alla fakta och som dessutom är den enklaste är faktiskt att Jesus
är uppstånden och lever.
Och det avgörande beviset är när man själv möter
honom och lär känna honom. Frågan om Jesu uppståndelse
blir till sist en personlig uppmaning till avgörelse: att tro eller
inte.
1. Graven var tom.
Även Jesu fiender medgav detta, ett dokument från Rom bevisar
det och lärjungarna kunde inte ha kommit för att stjäla
kroppen utan att ha besegra. vakterna och ingen strid eller orolighet hade
rapporterats.
2. Den döda kroppen sågs aldrig mer.
Om det var myndigheterna som hade tagit bort kroppen kunde de ha visat
den när historien om uppståndelsen började cirkulera.
3. Jesus sågs upprepade gånger i livet.
Han visade sig åtminstone vid elva tillfällen. över
500 personer fick tillfälle att se honom vid liv.
4. Lärjungarna blev förvandlade.
Efter korsfästelsen var de så förvirrade att de stängde
in sig "av fruktan för judarna". men snart predikade de uppståndelsen
överallt och föredrog att dö (vilket många av dem
gjorde) framför att förneka den sanning de hade sett med egna
ögon.
5. Söndagen blev fastställd som gudstjänstdag.
Som fromma judar firade lärjungarna sabbaten, veckans sista dag,
vår lördag. Nu ändrade de det till veckans första
dag, den dag då Jesus uppstått från de döda, vår
söndag. Bara en mycket viktig händelse kunde ha gjort detta faktum.
6. Församlingen i Jerusalem blomstrade.
Bibeln beskriver att "antalet lärjungar fortsatte att öka
starkt i Jerusalem, och en stor skara präster blev lydiga mot tron".
Något förunderligt måste ha hänt som kunde vända
motstånd och hat till tro och kärlek.
7. Många experter och vetenskapsmän finner
Bibelns bevis vara utom allt tvivel.
Det finns många sättatt bära fram bevis också
logiska sådana. En god sammanfattning av detta kan ges av dessa två
av många citat:
Citat 1
Sir Edward Clarke, expert på "juridiska bevis", gjorde en gång
ett studium över uppståndelsen, och som ett resultat skrev han:
"För mig är beviset bindande. Många gånger har jag
fällt en dom i domstolen efter bevis som inte på långt
när har varit lika bindande som dessa. Ett vittne som är troskyldigt
och står inte efter att ge ett effektfullt intryck. Evangeliets bevis
för uppståndelsen är av den klassen. i egenskap av advokat
godtar jag bevisen utan förbehåll de är vittnesbörd
av sannfärdiga män som mycket väl visste vad de talade om."
Citat 2
Den 9 april 1939, satt som ordförande, chefsdomaren Ben C Hilliard
vid Colorados högsta domstol när bevisen för Jesu uppståndelse
presenterades. Han styrkte det juridiska värdet av varje del i bevisföringen
och sammanfattade slutligen: "Imponerande bevis för Jesu uppståndelse
har givits oss här ikväll, och vi måste fastställa
att Jesus stod upp från de döda, i handling och i sanning.
8. Att man själv lär känna Jesus.
Att Jesus uppstod från de döda till ett evigt liv innebär
självklart att han lever idag. Därför är det möjligt
att lära känna honom personligen. Detta blir därför
det slutgiltiga beviset för var och en som kommer till tro.
1. Jesus, som var död, blev levande igen.
2. Jesus har vunnit över syndens och dödens makt och brutit
djävulens herravälde
3. Jesus lever nu.
4. Jesus ger evigt liv åt den som tror på honom.
Jesu uppståndelse har en avgörande betydelse för oss människor.
1. Människan blir rättfärdiggjord.
För att man skall kunna ha gemenskap med Gud så krävs
det att man är utan synd. Att vara utan synd det är för
Gud det riktiga, för sådana har han skapat oss att vara Att
vara utan synd är för Gud det rätta. Men vi som är
syndare måste bli färdiga till att bli rätta inför
Gud. Vi måste göras färdiga för att kunna ha gemenskap
med Gud. Vi måste göras färdiga rättför att få
vara med Gud. Rättfärdiggjord är jag då jag överlämnat
mig och mina synder till Jesus. När man är rättfärdiggjord
är man alltså utan synd i Guds ögon, man är oskyldig
och Gud ser på en såsom om man aldrig hade syndat. Någon
sa en gång, då han skulle förklara ordet rättfärdiggjord,
att det var precis som om jag aldrig hade syndat". På engelska: "justified"
, just-as-if-I´d never sinned. Men det betyder ännu mer än
det: När en människa blir förklarad rättfärdiggjord
av Gud, räknar Gud henne inte bara som oskyldig, utan som rättfärdig
i hans ögon. Den rättfärdiggjorda människan betraktas
av Gud som ett med Kristus och därför tillskrivs Kristi hela
verk henne precis som om det vore hennes eget verk. Förmånerna
som Kristi död och liv ger, är hennes. I sin död tog Kristus
straffet för all olydnad hos människan. Kristi rättfärdighet
hela hans syndfria liv som i allt överensstämmelse med Faderns
perfekta vilja är rättfärdigheten som Gud tillräknar
varje troende.
När det gäller vårt straff ser Gud på Kristi
död och säger: "Det är tillräckligt",. och när
det blir frågan om att Gud skall acceptera oss som sina barn, ser
Gud på Kristi lydnad och säger: "Jag är nöjd". I följd
av detta blir syndaren inte bara skonad från straff, hon får
dessutom gemenskap med Gud. Den förlåtne syndaren blir inte
bara frikänd, han välkomnas också in i Guds familj som
ett äkta barn. Aposteln Paulus skriver: "Då vi nu har blivit
rättfärdiggjorda genom tron, har vi fått frid med Gud genom
vår Herre, Jesus Kristus. Genom honom har vi också fått
tillträde till den nåd, i vilken vi nu lever, och vi jublar
i hoppet om den gudomliga härligheten.
2. Människan blir friköpt.
Jesus har genom sin död och uppståndelse köpt oss fria
från synden, döden och djävulen. Han har betalt vår
skuld och givit oss kvittot som bevis genom hans uppståndelse. Vi
har blivit köpta fria. Det är precis som en fattig man som kommit
i fängelse för att svårt brott blir fri genom att någon
annan betalar borgensumman och inte bara det, utan den som har betalat
tar också mannen plats och straff i fängelset. Det finns en
annan bild och den är från England.
'För flera år sedan fanns det "gäldstugor" i England,
dit män som låg i penningskuld förvisades Om gäldenären,
alltså den som låg i penningskuld, inte kunde hittas, kunde
hans borgesman bli fängslad i hans ställe Antag nu att jag stod
i skuld till någon, och min borgesman hade blivit fängslad i
mitt ställe. Sedan ser jag honom gå på gatan som en fri
man. Då skulle jag vara säker på att min skuld var betald,
därför att den som straffats i mitt ställe var fri. På
ett ännu mer underbart sätt är det faktum att Jesus uppstod
från de döda ett bevis på att Guds rättfärdighet
blev tillfredställd genom att hans Son dog i syndares ställe.
Lagen kan inte döma dem som Jesus dog för.
Paulus förklara att: "Gud korsade över det skuldebrev som
ställde sina hotfulla krav på oss. Han röjde undan det,
genom att han spikade fast det vid korset." Uppståndelsen bevisar
att Jesus helt och fullt har fullbordat frälsningsverket. Hans död
blev seger i hans uppståndelse! Paulus skriver vidare att Jesus i
sin död "avväpnade makterna och triumferade över dem". Det
var Guds kärlek och rättvisa som triumferade över alla ondskans
makter då han på detta sätt försåg människan
med ett fullkomligt botemedel mot synd och skuld. Jesu död och uppståndelse
är grunden för ett rätt förhållande till Gud.
Människan som är född i synd blir frikänd av Gud på
grund av den lösensumma som hans Son, Jesus Kristus, har friköpt
henne med.
3. Människan blir försonad med Gud.
Ordet "sona" betyder: gottgöra, ta straff för, sona ett brott.
Detta gjorde Jesus i vårt ställe. Genom Jesu död tog han
vårt straff på sig. Han sonade vårt brott och genom Jesu
död var vi sonade med Gud. Men försona, vad är det? Ordet
"försona" betyder: bli sams med. Och detta blev vi genom Jesu uppståndelse.
Genom Jesu uppståndelse blev vi försonade med Gud. Gud visar
genom Jesu uppståndelse att han godkände Jesu soningsverk och
genom det kunde vi bli sams med Gud och ha ett rätt förhållande
till honom alltså vara försonade med Gud. Och genom förseningen
kan vi leva tillsammans med Gud.
4. Människan blir förlåten.
Jesus har betalt alla synder genom sin död och uppståndelse.
Han har makt att kvittera ut förlåtelse till alla. Våra
synder är betalda men vi blir inte förlåtna eller av med
dem förrän vi kommer till Jesus och bekänner dem, då
skriver han ut en kvittens som får stämpeln: "Friköpt av
Jesus" och då har vi fått förlåtelse.
5. Människan får evigt liv.
Bibeln lär att människan, när detta livet är slut,
skall möta domens dag: "Alltså skall var och en av oss avlägga
räkenskap för sig själv inför Gud". Från denna
dom vilken kontrolleras av Jesus, skall alla människor gå vidare
till den ena av två möjligheter. En del får gå in
i gemenskapen med Gud och leva där för evigt. Där finns
ingen synd, sorg eller besvikelse av något slag. Bibeln kallar detta
för "himmel". Alla andra kommer att "straffas med evig förtappelse,
skilda från Herren och från glansen av hans makt" (2 Tess 1:9),
och för evigt måste de uthärda ett obeskrivligt tillstånd
av lidande, förtvivlan och plåga, detta kallar Bibeln för
"helvete". Jesus säger om den dag då han skall verkställa
en slutgiltig dom över alla människor: "Det kommer en stund,
då alla som är i gravarna skall höra hans röst och
gå ut: de som har gjort det goda skall stå upp till liv, och
de gjort det onda skall stå upp till dom." (Joh 5:28f). Men genom
Jesu död och uppståndelse kan denna fruktansvärda dom bytas
ut mot gåvan evigt liv. Och det kan ske här och nu. Jesus säger:
"Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som lyssnar till mitt
ord och tror honom, som har sänt mig, han HAR evigt liv och kommer
inte inför domen utan HAR övergått från döden
till livet." (Joh 5.24) Han säger också: "Sannerligen, sannerligen,
jag säger er: Den som tror han HAR evigt liv." (Joh 6:47) När
Paulus talar om detta säger han: Den lön som synden betalar är
döden, men den gåva som Gud ger av nåd är evigt liv
i gemenskap med Jesus Kristus, vår Herre." (Rom 6:23) och senare
utropar han följande: "Alltså finns det ingen fällande
dom för den som är förenad med Jesus Kristus." (Rom 8:1)
Den människa, för vilken Jesus Kristus har uppfyllt lagen och
för vilkens synder han dog på korset, fruktar varken helvete,
dom eller död, för Kristus har gett henne evigt liv. Med Paulus
ord! "Så mycket säkrare är det att vi, sedan vi nu har
blivit rättfärdiggjorda genom hans blod, genom honom skall bli
frälsta från Vreden". (Rom 5:9)
Även om fysisk död fortfarande är en verklighet, så
leder den inte längre till evig plåga, utan till evig triumf,
i den levande Gudens närvaro. Här i Herren Jesu Kristi person
och verk är alltså Guds svar på människors nöd.
Det är hennes enda möjlighet att bli rättfärdiggjord,
friköpt, försonad med Gud, förlåten och att få
evigt liv.
Och evigt liv HAR var och en som. tror på Jesus Kristus. Han som uppstod från de ,döda och nu lever bland oss idag. Vi kan möta den Uppståndne och levande Kristus här på jorden. Vi möter honom i bönen, Guds Ord, dopet, nattvarden där han t o m tar sin boning i oss och lever i oss så att vi kan orka med att leva med oss själva under detta liv på jorden och sedan leva med honom i ett evigt liv med Gud.
När man talar om Jesu uppståndelse från de döda är det två saker man kan dela in den i:
Den objektiva uppståndelsen
Det första brukar kallas: den objektiva uppståndelsen och
det är det jag har talat om hittills. Den objektiva uppståndelsen
är det man kan se utifrån. Det handlar om fakta, om det som
verkligen hände, innebörden i det, teologin om det, tankar kring
det, Bibelns beskrivning och förklaring av det o s v. Detta är
den objektiva uppståndelsen.
Den subjektiva uppståndelsen
Det andra brukar kallas: den subjektiva uppståndelsen och det
är när Jesus får bli den uppståndne Herren i vars
och ens liv som vill leva med Honom. Den subjektiva uppståndelsen
handlar alltså om att ta emot Jesus i sitt hjärta och tro på
honom som sin personliga Frälsare. Här handlar det om att välja:
"vill jag eller vill jag inte".
George Wilson
För en del år sedan anklagades en man i USA, som hette George
Wilson, för att ha rånat en postbil och satt förarens liv
i fara. Han dömdes till döden. Men kort före avrättningen
blev han benådad av presidenten. När vakten meddelade fången
i hans cell benådningen, vägrade han acceptera den och sade
att han ville dö. "Nåja", sade vakten, "du vill dö, då
verkställer vi avrättningen". Men Wilsons advokat fick till stånd
ett uppskjutande av avrättningen. Hans åsikt var att man inte
kunde avrätta mannen, han hade ju blivit benådad. Fallet fördes
till högsta domstolen i USA. Domstolens beslut blev följande:
"En benådning blir giltig först när den meddelats den benådade
och accepterats av honom. Den kan alltså avvisas... och om den, avvisas
kan vi inte upptäcka någon makt hos en domstol att tvinga den
på honom. Det kan antas, att ingen som dömts till döden
skulle avvisa en benådning, men regeln måste bli densamma."
George Wilson accepterade inte sin benådning och blev avrättad
av eget val.
Den fria benådningen
Den fria benådningen och det nya livet, som Gud erbjuder oss
på grund av Jesu död och uppståndelse, måste på
samma sätt tas emot. För NT säger också, att en benådning
bara är giltig om den accepteras. Om vi ignorerar den eller avvisar
den, måste vi gå in under domen. Johannes skriver i sitt evangelium:
"Var och en som tror på Sonen, han har evigt liv. Var och en som
inte lyder "Sonen, han skall inte få se livet, utan Guds vrede stannar
kvar över honom." Nu kommer frågan: Vad innebär det att
acceptera benådningen, det nya livet Gud ger? Hur bär man sig
åt för att bli en sann kristen? Svaret på dessa frågor
är den subjektiva uppståndelsen.
1. För det för det första -
DU MÅSTE BLI FÖDD PÅ NYTT.
Jesus säger: "Sannerligen, jag säger dig, den som inte blir
född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike". om en människa
skall kunna komma in i Guds rike, behöver hon bli född en gång
till., en födelse som åstadkommits av vatten och av Anden -
med andra ord, av Gud därför att, som Jesus säger vidare:
"Det som har fötts av kött är kött, och det som har
fötts av Ande är ande". Ordet "kött" betyder här den
fallna människonaturen, den syndiga människan. Detta påminner
oss om Adam och Eva. Deras synd ledde till andlig död (skilsmässa
från Gud) och Adams barn föddes "honom lika, hans avbild", så
att alla hans barns avkomlingar föddes som syndare och i följd
av detta gjorde det som var fel.
Människornas problem står således i samband med hennes
födelse. Eftersom hon är född med en syndig mänsklig
natur kan hon bara handla i överens- stämmelse med den naturen.
"Det som är fött av kött är kött". En fördärvad
natur kan inte handla på ett andligt sätt. Sagt på annat
vis - människan är född andligt död. Hon är inte
bara andligt blind, utan synförmåga utan hon är andligt
död, utan liv. Vad kan en blind människa göra för att
återfå sin syn? INGENTING. Vad kan en död människa
göra för att hennes kropp skall' få liv igen? INGENTING.
Och det går inte heller att med egen ansträngning komma in i
Guds rike. Vi är födda syndare och om det berodde på vår
egen förmåga, skulle vi förbli syndare. Vårt problem
är alltför djupt rotat för att vi skall kunna göra
någonting åt det själva. Vårt problem är inte
knutet till omständigheterna utan till vår natur. Synd är
ingen yttre åkomma, utan en "hjärtsjukdom". Det som är
fött av kött är kött. Men Guds svar låter så
här: "Och det som är fött av Anden, är andel'. Det
första ordet "Anden" betyder Gud, det är Gud själv i den
helige Andes person. Det andra ordet "ande" betyder andligt liv. Det är
bara Gud själv som kan framkalla den andliga födelse som människan
behöver. När han gör det är det hans egen natur han
ger av. Denna nya födelse bestämmer också karaktären
av det liv som följer. En pånyttfödd människa är
en ny människa. "Det som fötts av Anden är ande". Denna
förändring skulle inte kunna ske även om en människa
skulle återvända till moderlivet och bli född hundratals
gånger. Människan problem skulle ändå finnas kvar.
En syndares behov är inte att bli född en gång till, utan
en NY födelse. Inte en förbättring av det gamla livet, utan
ett helt nytt liv - detta är ett under som bara Gud, den helige Ande,
kan utföra.
Att bli född på nytt är:
1. ETT MYSTERIUM
Ingen människa kan förstå hur det fungerar. Det är
Gud som handlar och därför brukar man säga: "Att bli född
på nytt är att bli född av Gud."
2. DEN ÄR ETT "MÅSTE".
Jesus säger: "Förundra dig inte över att jag sade dig,
att ni MÅSTE födas på nytt." Det finns inget alternativ.
Den enda lösningen på andlig död är andligt liv. Det
enda sättet att börja ett andligt liv är en andlig födelse.
Utan den nya födelsen är en människa utan Gud, utan himmel,
utan förlåtelse, utan frid och utan hopp. Pånyttfödelsen
är ett måste, det enda som kan föra från död
till liv.
3. DEN ÄR ETT UNDER.
Människor kan inte själv ge sig ett andligt liv. Det krävs
ett under som bara Gud kan göra. Du kan inte föda dig själv,
utan bara låta dig födas av Gud. Allt du kan göra är
att kalla på Gud, ropa på honom. Tala om ditt behov för
honom, din synd, ditt misslyckande, din otro. Be om hans förbarmande
nåd! Be om ett under; Kristus dog för syndare, så kom
som en syndare. Be honom ge ditt ett nytt hjärta, en ny födelse,
ett nytt liv! Och medan du ber, kom ihåg Guds eget löfte: "i
skolen söka mig och I skolen finna mig, om I frågen efter mig
av allt edert hjärta" (Jes 29:13) så också: "Be så
skall ni få. Sök så skall ni finna Bulta så skall
dörren Öppnas. Ty den ,som ber, han får, och den som söker,
han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas".
Men man måste inte bara bli född på nytt.
II. För det andra
DU MÅSTE BLI OMVÄND
Jesus säger: "Om ni inte omvänder er och blir såsom
barn, skall ni aldrig komma in i himmelriket." (Matt 18:3) Det är
viktigt att uppmärksamma den nära samhörigheten mellan pånyttfödelsen
och omvändelsen. I pånyttfödelsen är det Gud som handlar.
Pånyttfödelsen är dopet. Han inplanterar sin egen gudomliga
i människans själ och leder henne till ett nytt liv. På
den nya födelsen, dopet, följer omvändelsen. Det sker när
människan till följd av det nya livet som inplanterats i henne,
lyder evangelium, gör sinnesändring och tror. Ordet "omvända",
"omvandla" används mycket i det vardagliga livet. Vi talar om ett
rum som blivit förvandlat till verkstad, eller ett kraftsystem som
blivit omvandlat från gas till elektricitet. Och vi talar om en fast
kropp som omvandlas till något flytande, eller om ett underskott
som omvandlas till ett överskott. Vi menar med omvändelse, alltid
en genomgripande förvandling. i Bibeln betyder det att vända
om från det gamla sättet att leva till ett nytt. Det är
att från att ha gått tillsammans med sig själv och sina
tankar, talat med sig själv, gjort vad man själv tyckte var bäst
för sig själv och älskat sig själv över allting,
till att gå tillsammans med Jesus i allting, tala med Jesus, göra
det Jesus vet är det bästa och som han också säger
och att älska honom över allting. Detta är meningen med
livet. Detta är det nya livet till vilket man blir omvänd.
Vad måste jag göra för att bli omvänd? Är
den fråga som nu återstå , eller om man ser det till
sammanhanget om subjektiv uppståndelse: Vad måste jag göra
så att Jesus kan bli uppstånden i mitt hjärta, i mitt
liv och jag bli uppstånden till ett nytt liv med honom? Det är
tre ord som är viktiga i detta sammanhang och de är orden:
"Ånger" (eller med ett annat ord: sinnesändring), "Tro"
och "Överlåtelse".
a/ Ånger
Ett omodernt ord som ordagrant betyder: "att ändra sitt sinne".
Anger betyder alltså, att jag medger att jag är en syndare,
att jag är villig att bekänna mina synder inför Gud och
återvända till honom. Det betyder att jag är villig att
gå hans väg i stället för min egen.
Nu kan vi mycket väl förstå vårt behov av ånger,
då vi märker hur ofta vi har brutit mot Guds lag i tankar, i
ord och i handling. Men enligt NT behöver vi också ångra,
att vi deltar i förkastandet av Jesus och hans korsfästelse,
genom vår inställning till honom nu. Skall jag alltså
kunna ta emot vad Kristus har vunnit åt mig genom sin död och
uppståndelse, måste jag vara villig att ångra min egen
synd antingen den visar sig i att jag brutit mot Guds lag eller att jag
korsfäst Guds Son på nytt genom mitt sätt att vara och
leva Jag måste känna sorg för detta, erkänna mitt
misslyckande, vara villig att överge mina själviska attityder
och mina syndiga handlingar och visa att jag menar det. Dessutom måste
det jämte den äkta ångern finnas hos mig en sann personlig
tro på Jesus.
b/ Tro
Kristen tro innebär:
1. att vara övertygad om att Gud finns.
2. att lita på Gud.
Tron kommer av att man talar till Jesus i bönen och lyssnar till
honom i Bibeln. Detta innebär kort att man umgås med Jesus.
Det viktiga med tron är inte om man tror, utan på VEM man tror.
Denna delen av tron brukar ses som den faktiska personliga tron. Här
handlar det om fakta för den som tror. Man vet att man tror och kommer
till klarhet om sin tro genom att läsa i Bibeln. Man umgås med
Jesus och Jesus har fått ta sin boning i en. Men det finns ytterligare
en del av tron och av omvändelsen som brukar kallas den praktiska
sidan av tron d v s att praktisera sin faktiska och personliga tro. Detta
praktiserande är överlåtelsen.
c/ Överlåtelse
När en kille och en tjej börjar känna sig dragna till
varandra och de upptäcker att deras känslor är ömsesidiga.
Då följer ofta en tid då de lär känna varandra
"förståndsmässigt". De tar reda på vad de tycker
om och gillar att göra. De kollar in varandra för att se hur
de är och om de passar bra ihop. Hur mycket man än är förälskad
så är det klokt att låta förståndet leda oss,
Sådana gånger. När vi börjar dras till Kristus och
han gjort sig känd för oss, är det på samma sätt
riktigt att vi begrundar hans karaktär och anspråk och komma
fram till den tron, att han är en person som man helt kan förlita
sig på och älska i tid och evighet. I ett förhållande
mellan en kille och en tjej, så räcker det inte med en ömsesidig
dragning, en uppriktig kärlek och ett förståndsmässigt
värderande d v s att man känner varandra jättebra, för
att det skall leda till äktenskapets förening. Det måste
finnas överlåtelse. Överlåtelse betyder att helt
lämna sig till någon annan, att låta någon annan
ta över mitt liv. Mitt liv är då inte längre mitt
utan vårt. Överlåtelse beskrivs på ett ställe
i Bibeln så här: "Dit du går vill ock jag gå, och
där du stannar vill ock jag stanna. Ditt folk är mitt folk, och
din Gud är min Gud. Där du dör vill ock jag dö, och
där vill jag bliva begraven. Herren straffe mig nu och framgent, om
något annat än döden kommer att skilja mig från dig."
(Rut 1:16f).
NT lär mig, att om jag skall få äga ett nytt förhållande
till Jesus och få förlåtelse och det nya liv som han ger,
då måste jag överlåta hela mig till Jesus som är
min Frälsare och Gud. Jag måste göra mer än att bara
känna mig dragen till honom. Jag måste göra mer än
att bara tro, att han är Guds Son, min Frälsare helt trovärdig
och kärleksfull. Jag måste vara villig att säga till Jesus:
"Jag vill förlita mig på dig med hela mitt liv och följa
dig i allt vad du vill." Jesus Kristus erbjuder oss förlåtelse
och nytt liv, om vi bara vänder oss till honom i ånger, tro
och överlåtelse. Gud ensam kan ge oss kraft att ge ett sådant
gensvar. Men valet är vårt. Om jag nu Överlämnar mig
åt Jesus på detta sätt, behöver jag komma ihåg
att detta bara är början på ett nytt förhållande.
Ett gift par behöver ta sig tid och göra sig besvär
att berika och utveckla sitt förhållande till varandra. Det
är lika sant, att en kristen behöver ta sig tid och bemöda
sig om att utveckla sitt förhållande till Jesus. Sedan han en
gång överlåtit sig åt Jesus, upptäcker han
hur viktigt det är att tillbringa sin tid med Jesus, tala med honom
i bönen och lyssna på honom i Bibeln. man vill också tillbringa
sin tid med Guds familj, församlingen och ära honom genom tillbedjan
och tjänst i världen. Och det är så att ar man en
gång överlåtit sig åt Jesus så vet man att
det är det enda rätta för ens liv. Alla som har överlåtit
sina liv till Jesus säger så och det är så också.