Vad nådemedel är för något
Nådemedel betyder "medel som kan förmedla Guds nåd".
Nåd heter "gratia" på latin och betyder detsamma som "gratis".
Nåd är det Gud utan vår egen förtjänst, har
gjort och gör för oss människor. Han har av nåd, gratis
dött i stället för oss. Han har av nåd, gratis besegrat
det onda och kommer av nåd, gratis,
att också förinta det onda på den yttersta dagen.
Vi är frälsta, räddade från det onda av nåd,
gratis.
Nåd
En bild som hjälper till att förklara vad nåd är.
är denna: När ni fyller år gratuleras ni av alla som känner
er. De säger: "Grattis på födelsedagen." Grattis och gratuleras
kommer från det latinska ordet "gratia" som betyder nåd, gratis.
Varför säger man grattis på födelsedagen? Jo, man
gratulerar er därför att ni utan egen förtjänst. blivit
födda till jorden. Ni är era föräldrars barn och varje
år gratuleras ni för att ni helt gratis, av nåd fick födas
till jorden och vara era föräldrars barn.
På samma sätt är ni av nåd frälsta genom
att födas på nytt i dopet och vara Guds barn och tro på
Jesus Kristus. Om man inte tror på Jesus kan man inte gratis få
komma till himmelen för till himmelen kan man bara
komma gratis av nåd genom tron på Jesus Kristus.
Nåd är alltså gratis och nådemedel är de
medel som förmedlar Guds nåd.
Två nådemedel
Vi har två nådemedel i Kyrkan och de är: Guds Ord
och sakramenten d.v.s dopet och nattvarden som är de två sakrament
vi har
Bibeln
I dopet föds vi till ett kristet liv, trons liv. I nattvarden får
vi näring för att kunna klara av att leva detta liv.
Men dopet och nattvarden blir betydelselösa om inte Bibeln får
finnas med, för genom Bibeln kommer vi till tro, lever kvar i tron
och växer till i tron.
När man börjar läsa Bibeln så verkar den inte säga en så mycket. Man förstår inte riktigt. Texten verkar vara så tyst och så stum. Det är så många svåra ord som man inte begriper. Tankar som man inte riktigt förstår sig på. Bibelorden verkar vara så avlägsna. Men ju mer jag läser desto mer klarnar det för mig. Jesus finns med i texten och talar till mig där på varenda sida. Var jag än slår upp Bibeln. så talar Jesus till mig men ofta förstår jag inte och ofta slarvar jag med Bibeln och läser den inte såsom Jesus vill att jag skall läsa den.
Han vill att jag skall göra så här när jag läser
och han säger så här:
Stilla ned dig
Bed en bön om att Jesus skall visa dig sin mening med texten
Läs ett textavsnitt
Läs det sakta om igen och om igen
Fråga: Vad lär jag mig om Gud?
Vad lär jag mig om mig?
Vad lär jag mig om min nästa?
Bed en bön där du tackar för vad du fått
Men det finns så mycket mer som man inte förstår sig på och därför har vi präster som Gud har givit befallning att förklara för alla folk vad han menar, att berätta om Gud. om Guds vilja, Guds frälsning och nåd.
Det viktigaste för med Bibeln är att vi läser den och
bryr oss om vad det är där som står där för det
är Guds Ord till oss. allt det Gud vill säga till oss för
att hjälpa oss och för att leda oss rätt.
Gud talar till oss i Bibeln och det måste vi lyssna till. Vi
kan svara honom i bönen precis som han svarar oss i Bibeln.
Gud visar oss i Bibeln hur vi skall leva och vad som är meningen
med livet. Varför allting är som det är. Vad det är
som är fel med världen och varför.
Dessutom visar Gud oss sin vilja i Bibeln .
Därför måste vi lära oss det som står i
Bibeln och ta vara på det.
Sakramenten
I Bibeln kan vi läsa vad det står, vi kan lyssna till orden
och ta del av det som står där.
I dopet ser vi vattnet som är det yttre synbara medlet i dopet.
I nattvarden ser vi och tar del av brödet och vinet.
Den andra sidan som nådemedlen har är: ett inre osynligt
medel. något som bara tron lägger märke till och ser.
Ett stycke av den himmelska osynliga världen som trots sin osynlighet
finns mitt ibland oss. för himmelen är där Gud är och
Gud är mitt ibland oss.
I Bibeln och av dess ord kommer vi till tron förblir i tron och
växer till i tro.
I dopet blir vi födda till tro.
I nattvarden får tron liv och näring och där får
man också ta emot trons Herre Jesus Kristus.
Vad sakrament är
Sakrament är ett latinskt ord som betyder: "helig handling". Ett
sakrament är alltså en helig handling.
Helig är ett ord som beskriver vad Gud är. Ingen vet egentligen
vad det betyder till sin helhet. men det svenska ordet "helig" har förmodligen
kommit från ordet "hel" . 'helhet" eller liknande och betecknar någonting
som är fullkomligt helt. fullkomligt rent,
något som är HELT med stort H, ALLT med stort A och Gud
är allsmäktig, vilket betyder att han är mäktig till
att
ha allting och till att vara allting. Gud är helig.
Helig
När man talar om att något är heligt eller att någon
är helig så menar man att det är något eller någon
som tillhör Gud, för det är bara Gud som är helig,
och det som tillhör honom är därför också heligt.
Att tillhöra Gud är detsamma som att vara helig. Och i de heliga
handlingarna. sakramenten så blir man och förblir man helig.
Dopet
I dopet föds man på nytt till att vara Guds barn och därför
tillhör man Gud och genom att man tillhör Gud så är
man helig och dopet som är den handling där detta sker måste
då vara en helig handling, sakrament.
Nattvarden
I nattvarden äter man av Jesus Kristus som också är
Gud och därför tillhör man Gud och genom att man tillhör
Gud så är man helig och nattvarden som är den handling
där detta sker måste då vara en helig handling. sakrament.
Kraven för sakramenten
Det finns fyra krav på att ett sakrament skall vara ett sakrament
och dessa fyra krav är:
Det skall finnas synliga jordiska ting,
osynliga himmelska ting,
Jesu befallning och instiftelse samt
ett evigt och gudomlig nådeslöfte.
Synliga jordiska ting
Varför måste det finnas sådana synliga jordiska ting?
Kunde inte dopet och nattvarden fungera ändå? Det verkar ju
så enkelt just det här med vatten, bröd och vin.
Det verkar nästan för enkelt för att vara sant. Men Gud
har gjort det så här enkelt bara för att vi skulle ha lättare
att tro.
Den sanna tron hindras nämligen av allt det som är uppseendeväckande
och mirakulöst.
Vi skall inte grunda vår tro på något som är
märkvärdigt. utan vi skall grunda vår tro på Jesus
Kristus och på Bibeln.
Jesus säger i Bibeln om dessa synliga jordiska ting: "den som
inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike."
Joh
3:5-8 och "tog ett bröd. tackade Gud, bröt det och gav åt
lärjungarna och sade: 'Tagen och äten ... tog Han ock kalken.
tackade Gud och gav åt lärjungarna och sade:' Dricken härav
alla"'. Matt
26:26-29
Gud själv har givit oss att döpas i vatten och att i nattvarden dricka enkelt bröd och vin. Allt detta för att vi lättare skall tro och veta att dopet och nattvarden är våra sakrament.
Osynliga himmelska ting
De osynliga himmelska tingen som för dopet är den Helige
Ande och för nattvarden, Jesus Kristus själv.
Att det är så det framkom också tidigare i orden:
"vatten och ande".
Den Helige Ande skall vara med och är med i dopet. Att Jesus är
i nattvarden framkommer ju tydligt i instiftelseorden: "Detta är min
lekamen" och "Denna kalk är det nya förbundet i mitt blod".
Jesu instiftelse och befallning
Jesu instiftelse och befallning måste vara med annars kan varken
dopet eller nattvarden fungera.
Det är när dopbefallningen läses över det vatten
som är i dopfunten som den Helige Ande blir närvarande på
ett alldeles speciellt sätt och det är när instiftelseorden
läses över nattvardens bröd och vin som Jesus Kristus tar
sin boning just i det brödet och det vinet.
Jesu instiftelse och befallning måste vara med för att det
skall vara ett sakrament annars kommer inte de osynliga himmelska tingen
att förenas med de jordiska synliga tingen såsom Gud vill att
det skall ske, men när detta sker då ger Gud någonting
och det han ger i dopet är frälsning och det han ger i nattvarden
är syndernas förlåtelse. liv och salighet.
Ett evigt och gudomligt nådeslöfte
Att den fjärde punkten kallas "ett evigt och gudomliga nådeslöfte
innebär att Gud aldrig ångrar det han ger i sakramenten dopet
och i nattvarden och att det han ger det ger han alldeles gratis. Vi kan
inte göra något enda för att förtjäna det.Vi
behöver inte heller förtjäna det. för det är en
gåva som är evig och gudomlig.
De fyra delarna
När så alla dessa fyra delar finns med, då är
det ett sakrament.
De fyra delarna är alltså:
1. Synliga jordiska ting
2. Osynliga himmelska ting
3. Jesu instiftelse och befallning
4. Ett evigt och gudomligt nådeslöfte