EN LIDANDE VÄRLD
Lidandet i världen är något bland det vi har svårast
för att förstå. Hur kan en god Gud tillåta något
ont? Och det man frågar sig är om Gud tycker om lidandet.
Men skulle Gud tycka om lidandet så skulle i så fall frågan
vara vilka olika former av lidande tycker Gud mer om än andra?
Gud tycker inte om lidandet
Men med utgångspunkt av vem Gud är så kan man inte
komma fram till någon annan lösning än att Gud inte tycker
om lidandet. Lidandet är något som för det mesta är
av ondo och när det är av ondo är det något som står
Gud emot, något som Gud avskyr och inte tycker om, något som
Gud inte vill skall drabba någon.
Det mesta av lidande är ont
När jag säger att lidandet för det mesta är av
ondo innebär det att det finns lidande som är till nytta. Att
det går att säga så beror på att begreppet lidande
innefattar en stor mängd olika företeelser som i vissa fall egentligen
skulle benämnas med andra uttryck än just begreppet "lidande".
Med begreppet "lidande" menar vi något som drabbar människor
till skada för deras kroppar, deras psyke och deras själ. Något
som alltså är till skada för en människa är alltså
lidande.
Formen av lidande kan variera i lika olika former som vi är formade.
Det handlar om en skada, en felaktig hantering av det som är meningen
skall vara med ens kropp, psyke och själ.
Naturliga lidanden
Mycket av våra kroppsliga lidanden kallas naturliga. Puberteten
med alla dess former av kroppsliga lidanden som psykiska lidanden, kallas
för normalt och naturligt och till det används heller inte begreppet
lidande i dess speciella form även om det är en form av lidande.
När man menar ett reellt lidande avser man något som inte
tillhör det vi normalt sett kallar för normal kroppslig, psykisk
eller själslig upplevelse. Det kan vara något som drabbar oss
som t ex en sjukdom som gör att vi får en form av kroppsligt
lidande. Det kan vara en anhörigs död som gör oss lidande
på både ett psykiskt, kroppsligt och själsligt sätt.
Lidandets problem är som ett pussel
Men för att riktigt kunna förstå Guds medverkan och acceptans av lidandet är det lättare om man delar upp frågan om lidandets problem i bitar som ett pussel. Varje bit för sig ger inte en fullständig bild av problemet, men tillsammans kan de ge oss lite svar på frågan om lidandets problem.
Pusselbit 1.
Mycket av världens lidande står vi människor
för.
När man ser djupare in i frågan om världens lidande
och förstår vad som nämnts ovan om människans fria
vilja och Guds möjligheter att gripa in i skeendet, så kan man
bara konstatera att vi människor står för kanske det mesta
av världens lidande.
Vi ser det på vad vi i historien har gjort och om vi har lärt
oss av våra misstag.
Koncentrationslägren i Tyskland och Polen gav oss en skrämmande
bild av hur människans ondska kan visa sig när den får
fritt tillträde att göra vad som helst. Vi trodde att denna bit
av vår historia skulle ha givit världen och vår tids människor
en tankeställare så att det aldrig mer skulle komma att upprepas.
Men kriget i f d Jugoslavien visar att mänskligheten inte alls tagit
lärdom.
Trots att skräckscener och skräckberättelser har etsat
sig fast i människor sedan andra världskrigets dagar, händer
ändå i stort sett samma saker idag på flera håll
i världen. Det rasar uppemot femtio krig i världen och det meningslösa
våldet verkar inte ha några som helst gränser. Många
människor kan berätta om saker och ting som inte ens den värsta
skräckfilm har med i sina scenario.
Ser vi på historien kan vi samtidigt konstatera att det alltid
varit på det här sättet, mer eller mindre.
Pusselbit 2.
Lidande som vi människor inte rår för
Det finns lidande som vi inte kan belasta människor för att
göra. Det handlar om jordbävningar, missväxt, hungersnöd,
naturkatastrofer, vulkanutbrott.
Tre saker kan man dela upp denna bit i. Och hur man än vrider
på det så faller den första biten om lidandet in här
också. Det ser vi i den första delen här.
1. Vårt hanterande av denna värld
Vårt hanterande av denna värld orsakar en stor del av katastroferna
och resultaten av vädrets makter och jordens rörelser.
Jorden är inte som den skulle vara. Vi har förstört
en stor del av luften och haven. Mycket av denna miljöförstörelse
påverkar väder och vind och är en del av förklaringen
till många till synes oförklarliga naturkatastrofer.
2. Vi människor har inte brytt oss om
Resultaten och konsekvenserna av naturkatastrofer orsakas ofta av att
vi människor inte har brytt oss om att förbereda oss för
dem.
Vid jordbävningen i Mexiko den 8 oktober 1985 visades att en av
orsakerna till dess omfattning hade att göra med att byggnaderna var
för dåliga. Man hade varit snål med byggnadsmaterialet.
Den stora orsaken till många av jordbävningskatastroferna
är alltså den mänskliga faktorn.
Ett annat exempel är hungerkatastrofen i Etiopien i mitten på
1980-talet, där landets regering samtidigt slösade miljoner kronor
på lyxbyggnader i Addis Abeba.
3. Naturfenomen
Det finns naturfenomen som drabbar oss utan att vi människor kan
anses ha skuld till detta.
Det måste sägas att man kan se detta på två
sätt.
a/ Det ena är svaret att vi lever i en ofullkomlig värld.
Bibeln talar om att Gud skapade en perfekt värld, men att världen
blev ofullkomlig och en del av förgängelsen p g a människornas
bortvändhet från Gud i o m syndafallet.
b/ Det andra är att Gud förmodligen har skapat världen
som den är med de konsekvenser som det innebär. Att jordbävningarna
som drabbar oss oförskyllt är en "normal" händelse eftersom
jorden har en rörlig jordskorpa som i vissa fall rör sig hastigare
än annars på ett till synes katastrofalt sätt.
Det kan alltså vara ett lidande som ligger i det naturliga med
att leva på jorden, precis som ett lidande som drabbar oss i tonåren
med växtvärk.
Pusselbit 3.
Den missuppfattade smärtan
Smärta är nog det som får oss mest att konstatera att
det finns lidande. Vi kan inte förstå varför Gud kan tillåta
människor att ha smärta.
Men samtidigt måste vi vara medvetna om att om Gud tagit bort
smärtan skulle vi inte klara oss länge eftersom det finns sjukdomar
och andra saker som föranleder oss till att förstå att
smärtan kan i vissa fall vara helt nödvändig.
För att lättare förstå det här är det
bättre att säga "känsel" istället för "smärta".
Kroppen har fått ett system till hjälp på många
sätt som vi kallar känsel. Ibland når känseln en gräns
som, när vi överskrider den gränsen, kallar för smärta.
Smärtan gör så att vi aktar oss för det som överskrider
den gränsen. Om vi har ont någonstans går vi till doktorn
för att det gör ont. Skulle det inte göra ont skulle vi
inte bry oss om att gå till doktorn, vilket i sin tur skulle innebära
att det som blivit fel i vår kropp inte rättas till. Blindtarmen
skulle brista, tänderna skulle ruttna och vi skulle kunna dö
i blodförgiftning om vi inte hade haft det varningssystem som kallas
för smärta.
Tyvärr kan detta fantastiska varningssystem utnyttjas och missbrukas.
Det är det som sker när man medvetet vill skada någon människa,
tortera människor och handskas ovarsamt med en medmänniska.
Detta innebär inte att smärtan skulle vara av ondo, utan
det är missbruket av smärtan som är det onda i sammanhanget.
Det är lätt att vi människor blandar ihop det här
och skyller Gud för något som inte Gud är skyldig till.
Om någon missbrukar smärta till tortyr är det inte Gud
som bär skulden för att det blir smärta, utan den som torterar.
Det är där den medvetna ondskan finns, i missbruket av en
god del i skapelsen gjord för oss för att vi skulle kunna leva
i en förgänglig värld.
Pusselbit 4.
Gud förstår vårt lidande eftersom
han själv erfarit det.
När Gud kom till jorden i Jesus Kristus kom Han för att dela
allt det som hör till våra liv på jorden. Han kom för
att dela också våra lidanden. Det står ingenstans att
Jesus var sjuk någon gång, men det är inte omöjligt
att Han var det. Det står ju heller inte att lärjungarna var
sjuka. En sådan frågeställning var inte aktuell för
evangeliernas författare att ta med i sitt välsorterade material.
Det närmaste vi kommer är väl berättelser om att Jesus
var trött, hungrig och törstig.
Det som skrivs mycket om i evangelierna är Jesu lidande och död,
att Jesus genom sin död tog på sig våra skulder. Men varför
måste Jesus lida?
Svaret på den frågan måste också den ha sin
grund i kärleken.
Eftersom Gud hade valt att rädda mänskligheten, trots de
katastrofala följder detta skulle innebära genom att ondskan
skulle få vara kvar och härja och orsaka lidande och elände,
så måste Han ha sett att räddningen bestod i att ta allt
ont på sig, att inte bara dö utan också ta på sig
det lidande, den ondska, allt det som vi människor var satta i och
måste stå ut med.
Mycket lidande genom historien har människor fått vara med
om. Och skulle nu Gud rädda mänskligheten, och om denna räddning
skulle innebära tider av lidande och misär, orättvisa och
ondska för människorna, så är det självklart
att Gud inte ville stå utanför detta utan fullfölja det
ända från början och dela allt mänskligt.
"Den långa tystnaden" är en berättelse som låter
oss förstå lite om detta.
"Vid tidens slut samlades miljontals människor på den
stora slätten inför Guds tron.
De flesta skyggade tillbaka för det otroliga ljus som strömmade
över dem.
Men en grupp av människor, som stod långt fram i den
stora skaran,
talade upphetsat med varandra - inte skamset och förläget,
utan stridslystet.
"Kan Gud verkligen döma oss?"
"Vad vet Han om lidande?" sa en näbbig ung brunett.
Hon slet upp skjortärmen för att visa ett tatuerat nummer
från ett av
nazisternas koncentrationsläger.
"Vi fick utstå terror...slag...tortyr...död!"
I en annan grupp vek en ung negerpojke ner sin krage.
"Se på det här då!" skrek han och visade det fula
ärret efter ett rep.
"Lynchad för det enda brottet att vara svart!"
Lite längre bort stod en gravid skolflicka med svullna ögon.
"Varför måste jag lida så?" mumlade hon. "Det var
inte mitt fel!"
Över hela slätten fanns hundratals sådana grupper
av människor
som hade klagomål till Gud för allt ont och svårt
han hade tillåtit ske i världen.
Där kunde han sitta uppe i sin himmel, där allt var ljuvligt
och ljust,
där ingen gråt fanns, ingen hunger, inget hat.
Vad visste Han om allt som människorna hade tvingats genomlida
i världen?
Han som levde ett sådant skyddat liv, sade de.
Var och en av dessa grupper valde en ledare,
den som hade lidit mest, och sände fram den till Gud.
Där fanns en jude, en neger, en person från Hiroshima,
någon med fruktansvärd reumatism, ett hjärnskadat
barn.
I centrum av den stora slätten möttes de för att
samråda med varandra.
Till slut var de redo att framföra sin sak och sina krav.
Det hela var väl genomtänkt.
Innan Gud kunde vara kvalificerad till att vara deras domare,
måste Han genomlida samma saker som de hade gjort.
Deras dom var att Gud skulle dömas till att leva på jorden
- som en människa!
Låt honom bli född till jude.
Låt det bli mycket tvivel om hans födelse och äkthet.
Låt honom få ett svårt jobb att utföra att
till och med hans familj
tror att han är galen när han försöker utföra
det.
Låt honom bli förrådd av sina närmaste vänner.
Utsätt honom för falska anklagelser.
Låt honom bli förhörd av en partisk jury och dömd
av en feg domare.
Tortera honom.
Och till slut: låt honom få erfara hur det känns
att vara totalt ensam.
Efter det, låt honom dö.
Låt honom dö så definitivt att det inte finns det
minsta tvivel om att han har dött.
Låt det finnas en hel härskara som kan intyga det.
Allt eftersom respektive ledare hade uttalat sin dom hördes
skarans massiva bifall och skadeglädje.
När den siste talaren hade uttalat sin dom blev det en lång
tystnad.
Ingen knystade ett ord. Ingen rörde sig.
Plötsligt visste alla att Gud redan hade avtjänat sitt
straff."
Pusselbit 5.
Gud är med oss i lidandet.
Guds Ord ger oss många löften om att Gud är med oss
alla dagar till tidens slut, att Han bär våra bördor, att
vi får kasta alla bördor på Honom som har omsorg om oss
o s v.
Men också detta är svårt för oss att förstå
därför att vi inte märker så mycket av den hjälpen.
Det kanske beror på att vi inte känner alternativet. Vi
vet inte hur mycket Gud hjälper oss, när Han gör det och
hur Han gör det. När man kör bil och är på väg
mot en korsning ser man en bil köra igenom korsning, en bit framför,
utan att se sig för. "Tänk om jag kört lite fortare,
då skulle jag varit mitt i korsningen nu och blivit påkörd.
Hade det inte varit för att jag såg en gammal vän komma
cyklande och därför saktade farten och hälsade så
kanske jag varit död nu."
Vi vet inte hur mycket Gud skyddar oss ifrån, hur mycket Gud griper
in i våra liv utan att vi ens anar det. Ibland kanske vi märker
av det, men kanske inte för det mesta.
Det är svårt att förstå det här därför
att Gud uppenbarligen inte vill visa oss så mycket av vad Han faktiskt
gör för oss.
Vissa av oss har fått vara med om saker och ting där vi
har blivit direkt skyddade. "Änglavakt" kallas det och vissa av oss
har fått uppleva denna "änglavakt" mer konkret än andra
och kan ibland beskriva att det skedde ett under genom att man blev räddad.
Ibland kan man få höra berättelser om möten med sin
skyddsängel.
Det finns trots allt ögonblick i olika människors liv som
ger en beskrivning av detta att Gud är med oss och skyddar oss när
vi har det svårt, att det svåra vi får gå igenom
kanske inte alltid är något så svårt som det skulle
ha varit om inte Gud ändå hade varit med.
Men tyvärr blir vi ofta blockerade i vårt sätt att
tänka, av det svåra vi fått och får gå igenom,
att vi inte kan se den gudomliga närvaron i det som sker i våra
liv speciellt när vi har det som svårast. Berättelsen "Fotspår
i sanden" är nog en berättelse som närmast får oss
att förstå det här med att Gud är med oss i lidandet.
"En natt hade en man en dröm.
Han drömde att han gick på en strand tillsammans med
Herren.
Över hela himlen blixtrade bilder ur hand liv.
Tillsammans med varje bild lade han märke till två par
fotspår i sanden.
Ett tillhörde honom själv.
Det andra tillhörde Herren.
När den sista scenen hade blixtrat förbi honom, såg
han åter tillbaka på fotspåren i sanden.
Han såg att vid ett flertal tillfällen under hans liv
fanns bara ett par fotspår, djupt nedsjunkna i sanden.
Han lade också märke till att det var dessa tillfällen
som varit de svåraste i hans liv.
Det irriterade honom, och han krävde ett besked från
Gud om vad meningen var med detta.
"Herre, du lovade att om jag beslöt att följa dig, så
skulle du alltid gå med mig.
Men nu ser jag här, att under de absolut svåraste tiderna
i mitt liv så finns bara ett par fotspår.
Jag kan inte förstå hur du kunde överge mig när
jag behövde dig som mest!
Herren svarade: "Mitt kära älskade barn, jag älskar
dig och skulle aldrig någonsin överge dig.
De tillfällen där du bara kan se ett par fotavtryck, det
var när jag bar dig på mina axlar.
Det är därför de är så djupt nedsjunkna
i sanden."
Pusselbit 6.
Lidandet som resulterar i något gott.
Det lidande som Bibeln ofta presenterar är ett lidande vars resultat
är gott. Jesus eget lidande och död resulterade i att synden
och döden övervanns, att mänskligheten fick möjlighet
till frälsning. Paulus skriver i sina brev om sitt eget lidande och
beskriver det som en del av Kristi lidande i 2 Kor 1:5 "Ty liksom vi
har fått en riklig del av Kristi lidanden..."
Paulus visar att lidandet leder till att visa på Kristus, att
han själv blir svag i sig själv och att Kristus blir stark genom
att han är svag och att detta lidande är något som då
leder till något gott.
I 2 Kor 12:7 beskriver Paulus en del av sitt lidande som ett medel
för att han inte skall bli högfärdig. Och när han ber
Herren om befrielse från sin plåga får han som svar:
"Min nåd är allt du behöver" och själv skriver han:
"Ja, i svagheten blir kraften störst. Därför vill
jag helst skryta med min svaghet, så att Kristi kraft kan omsluta
mig."
Det man så långt kan konstatera är att Gud använder
sig av lidandet för att göra något gott av det. Om det
här finns det mängder av exempel. Bibeln är fylld av lidande
med vars syfte är att frambringa något gott. Ibland kan detta
lidande vara orsakat av dem själva som ett resultat av deras handlingar,
ibland är lidandet oförskyllt men leder till slut till något
gott.
Men egentligen är detta inte så underligt att förstå
att Gud vill göra något gott av det lidande som människor
kommer in i. Frågan är egentligen om Gud avsiktligt för
människor in i lidande för att på det sättet göra
något gott av det. Svaret på det här är nog oerhört
svårt för oss att ta till oss eftersom det här handlar
om så många olika saker. Det handlar om Guds väsen, det
handlar om ondskans andemakter, det handlar om vår fria vilja, det
handlar om människors olikheter, människors handlingar gentemot
varandra, det handlar om ting som kommer i vår väg av olika
anledningar också de beroende på det nämnda.
Nu blir svaret lättare på det sättet att vi måste
utesluta sådant lidande som orsakas av oss människor på
olika sätt. Men att Gud kan tillåta lidande oförskyllt
för att det skall leda till ett gott resultat är svårt
för oss att förstå eftersom vi ser lidandet i sig som något
ont.
Guds perspektiv är annorlunda och för att vi människor
lite skall förstå Guds vägledning i denna svåra fråga
har vi fått Jobs bok som svar.
Job var en rättfärdig man och han hade det bra. Han var frisk,
hade en god familj och var välbärgad. Men Åklagaren, djävulen,
kom till Gud och ville pröva om Job kunde låta bli att anklaga
Gud för svårigheter om Job nu skulle råka ut för
det. Gud tillät därför Åklagaren att pröva Job
med lidande. Men Job anklagade inte Gud ändå. Han led i den
fattigdom han fått över sig och med sina sjukdomar beklagade
han sig över att han hade blivit född för att få utstå
ett sådant lidande. Job kunde inte förstå varför
han hade utsatts för ett sådant lidande.
Job hade goda vänner som kom till honom för att "själavårda"
honom. De kom med goda råd och försökte få Job att
förstå att det lidande som drabbat Job måste bero på
något ont som Job hade gjort. Även om Job är nära
att till sist gå med på sina vänners försök
att lösa lidandets problem för Job, så griper Gud själv
in och talar med Job. Till slut visar det sig att Job var ståndaktig
och återfick all den hälsa och rikedom han tidigare haft. Det
blev t o m mer.
Det Jobs bok lär oss är att det finns en mening med lidandet
som vi inte kan förstå förrän Gud griper in och kanske
inte ens då, utan efteråt. Varför det är så
beror på att Guds perspektiv är så oändligt mycket
större än våra och lidandet är för Gud visserligen
av ondo, eftersom det handlar om fel med den skapelse Gud från början
gjorde och kallade god, men Gud låter lidandet bli till godo, till
en mening.
Att Gud använder sig av lidandet är nog det närmaste vi kommer på svaret hur Gud kan acceptera det onda, om Han nu kan det. Bo Giertz skriver om detta. "Det är en gammal kristen erfarenhet att olyckan endera förbittrar eller förbättrar. Det är ingen mening i att se tillbaka och fråga: Varför har detta drabbat mig? Vad har jag gjort, att jag förtjänar detta? Det är uppenbart att olycka inte drabbar efter någon moralisk måttstock, såsom en väl avvägd vedergällning. Men däremot kan man alltid fråga: Varför - vilket syfte, för vilken uppgift, med vilken dold avsikt - har Gud låtit mig hamna i detta läge?"
Kanske kan man också säga så här: Gud accepterar inte lidandet, men använder sig av det. Men när Gud använder sig av lidandet kan det verka så att Han skulle acceptera det.
Men varför är det så viktigt att peka på att Gud
inte sänder ut olyckan eller lidandet, att man inte kan säga
att Gud faktiskt accepterar lidandet när det ser så ut?
Det beror nog framför allt på vårt sätt att uppfatta
verkligheten. Vi ser aldrig helheten och kan inte alltid förstå
allting. Dessutom ser vi att Gud är den Han är och eftersom Gud
är som Han är, stämmer inte Guds väsen med att Han
skulle kunna acceptera lidandet. Att Gud inte tar bort lidandet är
orsakat av samma fråga som varför Gud inte tar bort det onda.
Med detta i bakhuvudet kan vi se lite klarare på dessa frågor.
Att Gud är med oss i lidandet och delar det med oss, att Han har besegrat
det onda och tagit allt lidande på sig, visar att Gud inte låter
något lidande vara meningslöst. Det leder alltid till något,
även om vi inte alltid kan se det positiva med det ens under resten
av vår levnad.
Gud använder lidandet till att göra något gott för
oss i förlängningen av det onda som sker. Vi kan alltid inse
att det finns en mening med allt lidande som sker även om vi inte
alltid förstår det eller acceptera det. Hur vi kan inse det
beror också det på Guds väsen. Gud är god och eftersom
Han är god kan Han inte låta bli att göra det gott som
har blivit till lidande. Han kan inte låta bli att vända det
onda till godo med de begränsningar som bl a vår fria vilja
ger Honom.
Även det lidande som vi orsakar kan Gud använda sig av för
vårt bästa. Och när det handlar om vad som är vårt
bästa måste det i detta sammanhang förstås i Guds
ögon som att ge oss det bästa och det är en tillvaro utan
något ont, utan något lidande och utan någon form av
synd och död.
Det kan innebära att lidandet på jorden inte alltid resulterar
i något till synes gott i vår tillvaro, utan sedan.
Vi kan inte inse det goda eller finna meningsfullhet för människor
som svälter till döds, orsakat visserligen av oss människor
på olika sätt. Det goda i Guds ögon ges som resultat ytterst
i himlen. Också detta har vi svårt att förstå och
många menar nog att Gud skulle göra mer för att hindra
lidandet på jorden.
Pusselbit 7.
Lidandet som ett straff.
Kan lidandet ibland vara ett straff för synd och onda handlingar
som vi gjort eller våra förfäder gjort före oss? Den
första svårigheten att förstå om lidandet ibland
kan vara ett straff är begreppet "straff". Med straff avses vedergällning
som "öga för öga, tand för tand". Detta är en
del av Mose lag som gavs åt Israels folk.
I GT ser vi att Guds straffdomar drabbar människor på ett
sätt som vi inte alls kan förstå idag eller vid en läsning
i GT, utan att också tänka på den historiska situation
som fanns då.
Jesus svarar vid ett tillfälle några fariséer på
en fråga om en lagtolkning vad gällde skilsmässa:
"Därför att ni är så förstockade tillät
Mose er att skiljas från era hustrur, men från början
var det inte så"
(Matt 19:8).
Lagen skrevs för att synden skulle kunna hållas i schack.
Guds straffdom låg över synden och genom att hålla lagen
kunde syndens konsekvenser undvikas. Men när synden fick regera över
Israels folk så kunde straff utmätas som "öga för
öga, tand för tand".
Mycket kan sägas om detta med Guds straff över det onda i
historien. Men det vi måste se gäller idag. Vad som är
en avgörande skillnad är Jesus Kristus själv. Han har tagit
på sig allt lidande, all den straffdom som skall drabba alla människor
på den yttersta dagen.
Straffet är egentligen döden, att bli skild från Gud,
från allt som är gott, det är straffet. Men skall vi förstå
lite av vad det handlar om, så är det kanske lättare att
i stället för begreppet "straff" tala om "konsekvens".
Lidandet är inte ett straff orsakat av synd. Lidandet kan istället
vara ett resultat av något vi gjort eller andra gjort, men inte som
ett straff utan som en konsekvens.
D v s om man inte skruvar i muttrarna ordentligt när man bytt
däck på bilen kommer konsekvensen bli att hjulen trillar av.
De gör det inte som ett straff för att man varit slarvig, utan
som en konsekvens av att man inte skruvat på muttrarna ordentligt.
Sjukdomen Aids har av somliga betraktats som ett Guds straff. Men med
vårt sätt att uttrycka sig blir det lätt fel om man kallar
Aids för ett Guds straff. Det är nog riktigt att säga att
det snarare är det onda som straffar än Gud. Men Gud kan tillåta
det onda, enligt vad som sagts i bit 6, för att leda det till något
gott. Man kan säga att Aids i första hand är konsekvensen
av att 6:e budet, "Du skall inte begå äktenskapsbrott", bryts.
Om alla skulle hålla det budet skulle inte sjukdomen Aids kunnat
spridas. Sjukdomen är inte ett Guds straff utan en konsekvens av att
vi människor handlar fel. Upplevelsen av sjukdomen kan visserligen
betraktas som ett straff, men det är nog lättare att förstå
och inse Guds handlande med det hela om vi kallar resultatet av Aids för
en konsekvens för våra egna handlingar och inte som ett straff.
Men det man kan fundera över det är i så fall uppkomsten
av denna sjukdom och uppbringandet av sådant som skulle kunna betecknas
med begreppet "Guds straff".
För att förstå vad det egentligen handlar om så
är det så att beteckningen "Guds straff" handlar om att Gud
skulle vedergälla eller hämnas på någon för
att denne skulle ha gjort något ont.
Paulus skriver i Rom 12:19 ett citat hämtat från 5 Mos 32:53
"Min
är hämnden, jag skall utkräva den". Men vad finns det
för anledning att Gud skulle hämnas? Är denna "hämnd"
eller "straff" som Gud låter drabba människor egentligen detsamma
som vi menar med hämnd? Att Gud liksom vill "ge igen"? Med grunden
i hur Gud är ser vi ingen logisk förklaring till att Gud skulle
behöva hämnas och straffa. Det handlar om andra saker som vi
lättare kan förstå om vi använder andra begrepp.
Paulus talar om "Guds vrede" i Rom 12:19 "...låt Guds vrede
ha sin gång..." Tyvärr har vi svårt att förstå
det här att Gud, som är så god, kan vara vred.
Men när man tänker efter så inser man snart vad som
avses. Det är inte människorna som Gud är vred på
utan på det onda som människor gör.
Det onda eller de synder som människor gör leder till olika konsekvenser som jag tog fram tidigare. En av dessa konsekvenser är också Guds vrede, att Gud i sin kärlek blir så vred över ondskan i världen att Han verkar fullt ut mot det utan att bryta med de villkor och gränser som Han ställt upp i sin kärlek för att inte bryta sin rättfärdighet vad gäller gränsen för människans fria vilja enligt kärlekens villkor.
Pusselbit 8.
Guds gräns för lidandet.
Den fråga som är så svår att förstå
och förklara är varför olyckan drabbar så olika och
om det finns en orsak utöver det som redan nämnts.
Varför Gud ibland verkar frångå de regler som Han
lagt i skapelsen och varför Han gör det just då och då.
Vi kan förstå att bönen har en oerhört stor betydelse
för Guds möjlighet att verka utan att för den skull ändra
kärlekens villkor.
Men ibland kan vi inte förstå varför olyckor och lidanden
drabbar som det gör. "Varför var det just jag som överlevde
den där bilolyckan och på ett sådant märkligt sätt.
Jag borde varit död." "Varför kom det en lastbil på motsatta
sidan precis som bilen fick sladd och for över så att båda
dog?" "Varför blev just jag diabetiker?" "Varför fick jag cancer
och överlevde när så många andra har dött?"
Det finns alltid minst en sådan fråga hos var och en av oss.
Det som ligger bakom frågan är just varför Gud lät
det ske för just den och den vid det speciella tillfället. Det
är precis som om det varit förutbestämt och planerat. Men
skulle det vara så att något som t ex ödet eller stjärnorna
styr våra liv hur skulle det då vara med vår fria vilja?
Vi ser att om vi räknar med Gud kan det inte finnas något
öde eller något förutbestämt som styr på så
sätt att vi är låsta i våra liv och vad vi än
gör och hur vi än gör det så kommer det ändå
att bli såsom det är bestämt. Men så är det
inte. Hur kan man säga så?
Med öde menas att något sker därför att det är
bestämt att ske så. Om något är bestämt att
ske måste det innebära att någon har bestämt det.
Det finns bara två "någon" och de är Gud och Satan.
Men det kan inte vara Gud, eftersom det är Gud som har gett oss
den fria viljan. Gud har gett oss frihet. Det är ju vår frihet
som är orsaken till att det onda överhuvudtaget finns kvar. Vi
har frihet, därför kan våra handlingar inte vara förutbestämda.
Satan vill nog gärna styra oss. Men vi ser i Bibeln att de onda
makterna inte har någon rätt att styra oss om vi inte vill det.
Skulle de onda makterna haft rätt att styra oss hade vi inte heller
då haft vår fria vilja med möjlighet att säga "ja"
och "nej" också till det onda. Dessutom säger Jesus att Han
är den som har ALL makt i himlen och på jorden, vilket innebär
att Satan är maktlös i sig själv.
Om nu varken Gud eller Satan förutbestämmer något för
oss, så att det kan styra vad som kommer att ske, innebär det
att vad som kommer att ske inte beror på något öde eller
stjärntecken utan på vad vi gör, hur vi hanterar de situationer
som vi
blir satta i.
Visserligen kan det vi sätts i ha Gud eller Satan som en orsak
i bakgrunden (som vi ser i Jobs bok om Jobs prövningar), men det avgörande
är vad vi själva gör och hur vi tar vara på det vi
råkar ut för.
Den fråga man måste ställa sig här är om
Gud har satt en gräns för lidandet. Med detta kan man mena två
saker:
1. Finns det en gräns i våra liv när Guds gräns
för lidandet träder in och Gud avbryter eller bryter in i våra
lidanden och hindrar dem?
Svaret på denna fråga är besvärlig eftersom vi
då måste förutsätta att Gud verkligen bryter in och
avbryter lidandet, vilket i så fall skulle innebära att lidandet
blir avbrutet om det når en viss gräns.
Men vi ser i historien och i dagens situation i världen att så
inte är fallet. Det är snarare en önskan och en förväntan
på att Gud som är god måste göra något åt
lidandet, som leder till en besvikelse eftersom man snart ser att det ser
ut som om Gud faktiskt inte bryter in och avbryter det lidande som sker.
Varför Gud inte gör det har vi sett som svar på i de
förra sju bitarna. Men det gäller att inte glömma bort att
gränsen för Guds lidande, det vill säga om det finns en
gräns för Gud vad gäller lidandet, måste det innebära
att Gud accepterar lidandet till en viss nivå och när den nivån
nåtts så bryter Gud in. Men så är det inte.
Gud accepterar inget lidande alls, men på grund av de begränsningar
som finns kan inte Gud gripa in hur som helst och göra lidandet om
intet.
Men Gud kan gripa in, men inte hur som helst. Han använder sig
av alla vägar som är möjliga för Honom att använda
för att inte bryta de villkor som finns.
Åter igen måste det påpekas att för Gud är
ingenting omöjligt. Han kan göra vad Han vill, men konsekvenserna
om Han bryter med de regler Han själv bestämt och satt upp innebär
att Han inte längre kan vara den Han är och att då skulle
ondskan bli den dominerande faktorn.
Hade det inte varit problem för Gud att hindra och stoppa lidandet,
så hade Han gjort det omedelbart, eftersom Gud i sin vrede över
ondskan inget högre vill än att göra slut på den.
Men eftersom vi ser att så inte sker så är det uppenbart
att det föreligger hinder för Gud att bryta in och hindra det
lidande som finns till.
Samtidigt måste det sägas att vi inte kan säga hur och
när och om Gud verkligen bryter in och hindrar och stoppar lidande.
Vi kan inte se mer än det som är möjligt för oss att
se med vår begränsade verklighet. Så det vi måste
konstatera är att vi måste nog anta att Gud gör det Han
överhuvudtaget förmår att göra för att hindra
och stoppa det lidande som finns till.
Men också här finns det ett svar på att Gud faktiskt
kan göra mer för att hindra det myckna lidandet och det är
genom omvägen om oss och det kallas för bön.
Bönens möjligheter är en verklighet inte bara när
det gäller att öppna vägar för Guds möjligheter
att öppna människors hjärtan för Jesus utan också
för varje skeende på jorden. Bönen är också
här en nyckel till Guds hjälp att förändra vad som
helst utan att Gud behöver bryta mot det Han själv har bestämt
skall vara.
2. Finns det finns en absolut gräns för lidandet?
När det gäller frågan om det finns ett absolut avslutande
av lidandet och om Gud är den som ordnar det i så fall, är
det mer uppenbart att Gud faktiskt har satt en gräns för lidandet.
Gränsen är den jordiska döden.
Vår skapelse är som den är oavsett om Gud skapat den
till att vara sådan, att det vore möjligt att missbruka den
med lidande eller om detta blev en av syndafallets konsekvenser, så
är döden ett sätt att göra slut på lidandet.
Det finns alltså en gräns som gör att lidandet tar slut.
Det gäller varje form av lidande. Döden kan man inte bara se
som ett straff eller som ett slut på det jordiska livet som är
begränsat, utan det är också en barmhärtig möjlighet
för oss att slippa ett helvete redan här på jorden.
Många människor får visserligen uppleva sina liv som
ett lidande i jämförelse med ett helvete, men så är
det inte. Gud är med alla människor även om vi inte kan,
vill eller orkar tro det.
Helvetet är egentligen något annat, det är en avsaknad
av allt gott och ett tillstånd av ett fruktansvärt lidande som
det måste vara svårt för oss att riktigt förstå.
En sådan smärta och ett sådant lidande som det kommer
att vara i helvetet kan vi människor aldrig komma i närheten
av under våra liv på jorden eftersom det finns en absolut gräns
för vad vi klarar av att lida på jorden.
Den ende som varit i helvetet är Jesus. Det är nämligen
det vi förstår när Jesus på korset ropar:
"Eli, Eli lema sabachtani?"
När man lägger ihop dessa åtta bitar om lidandet ser
man klart och tydligt att Gud faktiskt inte kan acceptera lidandet och
det onda i världen. Lidandet och det onda är helt emot vad Gud
är. De är direkta exempel på vad Gud inte är och som
sådana måste de ses som ett resultat av bortvändheten
från Gud.
Frågan gäller istället vad Gud gör åt lidandet
och det onda eller varför Han inte gör mer än Han gör
och varför Han inte tar bort det.
Det är svaret på dessa frågor som har getts delvis
ovan i de 8 olika bitarna om lidandet.
När vi nu ser att Gud inte kan acceptera lidandet och det onda
i världen och ändå tillåter att det får finnas
beror det på samma villkor som hela vi hela tiden kommer tillbaka
till och som jag valt att kalla: "kärlekens villkor", en gräns
som Gud satt upp för vad som är frihet och inte är frihet
för människan. En gräns som regleras och satts med kärlekens
förtecken, den kärlek som är av Gud och som vi därför
inte kan inse hur den är dragen. Den kärlek som inte kan innehålla
någon form av tvång. Det är kärlekens villkor som
avgör om Gud och hur mycket Gud kan gripa in i och göra något
av det lidande och det onda som Han faktiskt inte kan acceptera.
Han kan ta bort lidandet, eftersom ingenting är omöjligt
för Gud, men ett sådant tilltag skulle fullständigt bryta
kärlekens villkor. Det skulle vara en handling av tvång även
om syftet var gott.
En gång kommer detta ingrepp visserligen att äga rum. Men
då kommer också konsekvenserna av det att bli verklighet. Det
är detta vi förstår kommer att ske på den yttersta
dagen.
Men tills dess står Gud ut med lidandet och det onda för
att kunna vinna mer än det som skulle vinnas om Han nu skulle bryta
in och förgöra lidandet och det onda.
Eftersom Gud ännu älskar människan och mänskligheten
mer än Han avskyr lidandet och det onda, så kommer världen
att bestå i all sin härlighet och förskräcklighet.
Istället gör Gud allt det Han förmår göra utan
att bryta de villkor som finns till.
Därför kan vi förstå en del av de bitar som presenterats ovan.
· Vi kan förstå att det mesta av lidandet och det onda i världen orsakas av människorna.
· Vi kan förstå att Gud inte griper in och styr hur som helst, att Han satt en ordning för hela universum som måste upprätthållas för att allt skall kunna fungera. Ett absolut villkor som, när det missbrukas leder till lidande och ont trots att ordningen, och dess nödvändiga absolut, är av godo.
· Vi kan förstå att många av Guds skapade ting, gjorda med en god avsikt, kan förvandlas till en direkt motsats i vissa situationer, sådana som smärtan.
· Vi inser Guds kärlek och omtanke om oss när Han själv kommer till jorden för att dela vårt lidande med oss och själv går den svåraste vägen, för att göra det möjligt för oss att en gång få slippa allt lidande och allt ont.
· Vi kan med glädje konstatera att Gud är med oss och aldrig låter oss utstå lidande i ensamhet. Han är alltid med oss, även om vi, speciellt när vi har det svårt, inte märker det.
· Vi kan förstå att Gud använder sig av lidandet, trots att han avskyr lidandet, och formar något gott av det. Han går in i det som är vårt eget för att forma något som kan höra Honom till.
Men när det talas om lidandet som ett straff har vi svårare
att förstå eftersom vi inte vill koppla samman Gud med tanken
om straff. Varför det är så beror på att vi ser begreppet
straff som något ont och Gud vill aldrig något som är
ont. Men använder man istället ordet "konsekvens" är det
lättare att förstå. Då kan vi förstå att
lidandet ibland också kan vara en konsekvens av något ont man
har gjort. Det kan drabba andra och det kan drabba en själv.
Att det sedan finns en gräns för lidandet är inget nytt.
Den yttersta dagen och det nya livet i himlen där inget lidande kommer
att finnas visar oss detta.
"De skall inte längre hungra och inte längre törsta,
varken solen eller någon annan hetta skall träffa dem" Upp
7:16.