MER OM GUD

Vem är Gud

Det går inte att se Gud
Gud kommer från ordet "god" och när man talar om Gud menar man att Gud är den som allt gott kommer ifrån.
"Ingen har någonsin sett Gud" 1 Joh 4:12 - läser vi i Bibeln men när Bibeln försöker beskriva Gud kan vi läsa: "Gud är ljus och inget mörker finns i Honom." 1 Joh 1:5
En gammal berättelse från Israel handlar om en ung man som frågade en äldre lärare om Gud. Han sa: "Hur skall jag bära mig åt för att se Gud?" "Vill du verkligen se Gud?" undrade den äldre läraren. "Ja", svarade mannen. "Då skall du titta in i solen" sa läraren. Mannen gjorde det men tog snabbt blicken från solen och sa: "Det går inte att se in i solen!" Då sa läraren: "Hur skall du kunna se Gud som är ljus, ett mycket starkare ljus än solen, om du inte klarar av att se in i solen?" Då förstod mannen varför det inte går att se Gud.

Om vem Gud INTE är
Vem är Gud? Det är den fråga vi nu ställs inför och som jag hoppas att ni till en viss del kommer att få svar på.
Det är inte möjligt att ge ett uttömmande svar, en beskrivning eller en definition av Gud som täcker vem Gud är. De enda svar som finna att ge är de svar Gud själv har velat ge och som han också har gett oss i Bibeln.
Vem Gud INTE är
Nu först skall jag försöka göra klart för er vem Gud INTE är och de beskrivningar och bilder av Gud --som finns med som inte är riktiga bilder och beskrivningar av Gud. De är uppfunna av människor som tvunget vill att man måste förstå det här med Gud för att kunna acceptera hans existens, att han överhuvudtaget finns. Men Gud är inte sådan att vi kan godkänna honom med vår logik, hade han varit det hade ingen trott på att han fanns. Men nu finns Gud och är en verklighet, något som vi inte kan fatta eller begripa med våra hjärnor.
Och just det att vi inte kan förstå det, visar att Gud inte är en produkt av någon människas tanke eller vilja.
Nåväl, vem är nu Gud INTE! Observera att jag sa: inte...
Gud är inte en gammal gubbe

Gud är INTE en gammal man med långt vitt skägg som sitter på ett moln och tittar ner på jorden, en orkeslös gammal gubbe som ingenting betyder, en som inte engagerar sig i våra moderna problem och som ser mellan fingrarna med vår synd.
En sådan syn på Gud kallas en antroposofisk gudsbild - en bild av Gud som en människa.
Antropos - är grekiska och betyder: människa.
Gud är inte en diktator

Gud är INTE heller en slags diktator, en grym och sträng en som tvingar sina åsikter på oss och som tvinga oss till att leva ett liv enligt hans vilja på det sättet.
Gud är inte en felfinnare

Gud är inte heller den som alltid påpekar våra fel och brister och som tjatar på oss att leva ett rätt och gott liv.


Om vem Gud är

Gud bryr sig om
GUD BRYR SIG OM OSS, HAN ÄLSKAR OSS, MEN HAN SER INTE GENOM FINGRARNA MED VÅR SYND OCH EFTERSOM HAN ÄLSKAR OSS SÅ MYCKET, SÅ SÄNDE HAN JESUS FOR ATT RÄDDA OSS FRÅN SYNDEN.

Gud älskar oss så mycket att han också kan tala strängt till oss, såsom goda föräldrar talar
strängt till sina barn för att barnen skall kunna förstå vad som är rätt och vad som är fel. Gud vill också varna oss för det som är ont så att vi slipper råka ut för det. Han påpekar inte våra fel och brister utan hjälper oss att leva med dem så att också det kan bli rätt hos Gud och bland människor.


Om Guds egenskaper

Guds egenskaper handlar om hurdan Gud är. Det är speciella egenskaper som Gud har och som inte vi människor har. Det är dess egenskaper som gör Gud så enastående och speciell.

Evig
Evig betyder inte: utan början och utan slut, utan det betyder: höjd över tiden.
Tiden är något som hör till skapelsen, något som hör till denna vår värld.
Einstein bevisade för oss att tiden är en egenskap hos materien. Tiden tillhör materien, ett slags fjärde dimension. Tiden är bunden till materien och är inte likadan överallt i universum.
Gud är evig och fanns till innan tiden blev till och är till i ett evigt nu: forntid, nutid och framtid ligger honom lika nära. Historien är för Gud ett enda stort skeende där han har samma makt
över varje moment. Det är liksom en oändlig mängd mosaikbitar som konstnären kan
forma som han själv vill. Vad Guds evighet innebär kan vi inte riktigt förstå eftersom vi lever i ett tids- perspektiv och är helt beroende av tiden. Men man kan uttrycka Guds evighet så här: Gud har alltid funnits och kommer alltid att finnas, hela tillvaron är Guds och därför har han varje stund makt över alla stunder'.

Oföränderlig
Gud förändras aldrig, det är bara vi människor som förändras på olika sätt. Gud förändras aldrig, han är alltid densamme.
Gud säger om sig själv: "Jag, Herren, som är den förste och som intill det sista är densamme. Ja, allt framgent är jag densamme." (Jes 41.4, 43:13)
Gud är alltid densamme, han har alltid varit och kommer alltid i evighet att vara likadan.
Men vi förändras från dag till dag ock det beror på att vi ständigt är med om nya saker, varje ögonblick är nytt för var och en av oss och därför förändras vi därefter. Men Gud som är fullkomlig, för honom finns det ingenting som är nytt. Han är i evighet densamme.

Allsmäktig
Att Gud är allsmäktig är något som man inte heller kan riktigt förstå vad det betyder. Guds allsmäktighet innebär kort, att Gud kan göra allt vad han själv vill göra. Gud har makt och är mäktig att göra allt - detta kallas Guds allmakt som innebär att Gud är allsmäktig.
Guds allmakt innebär tre saker:
Att Gud håller livet vid makt. Gud har skapat världen, men han har aldrig dragit sig tillbaka. Istället har han i varje stund omsorg om sin skapelse och han fortsätter sitt skapelseverk i varje NU. I varje ögonblick är han med oss och bryr sig om oss och aldrig är någon någonsin utan Gud. Gud är livet därför kan allting leva och vara till. ALLT är skapat av Gud.
2. Att Gud försörjer. Gud ger oss regn och sol, hälsa och kraft. Han ger vår, sommar, höst och vinter och ser till så att växter växer och frodas och blir oss till mat och näring. Gud försörjer oss genom människor. Han är med läkarna son hjälper oss att bli friska, bonden som ser till att vi kan få bröd.
3. Gud bevarar. Gud tar hand om allting som sker på vår jord, men han vill inte allt som sker. Gud ger oss trygghet och bevarar oss från en massa ont, från krig etc, men människor förstör och låter det onda ske. Gud har satt människan till att förvalta skapelsen, att ta hand om jorden och allt på den som Gud har skapat. Men människor, som skall tjäna Gud, vill själva vara Herre, inte tjänare. De vill inte tjäna, bara förtjäna. Därför är en del, en mycket liten del, mätta medan andra svälter. Man bränner upp mat t ex veteskördar, för att hålla priserna uppe. Man bygger ned skogar, förorenar luften, skapar maskiner som förstör och förvandlar Guds skapelse och vackra värld till en sophög.
Gud vill förhindra allt detta onda och kämpa emot det, men han tvingar ingen till att vara god. Han är ingen diktator som vill tvinga och göra oss till marionetter eller robotar. Han vill att vi skall vara människor som säger "JA" till honom. Gud vill inte allt som sker, men han vill något med det. Han vill att vi överlämnar allt till honom så att han får ta hand om det och förändra det onda vi gör till något gott.

Allvis
Gud är allvis. Gud vet allting och det är något som många människor tycker är jobbigt Men tänk på att eftersom Gud vet allting om dig så vill han att du skall vara med honom. Han vet vad du behöver, vad du vill och vem du egentligen är. Bara han som vet allting kan hjälpa dig. Gud vet också allting om det onda vi gör, alla våra oförlåtna synder och därför blir han så glad då vi kommer till honom och ber om förlåtelse för allt ont vi gjort. Och när vi gör det så förlåter oss Gud det alla våra synder och glömmer bort dem. Det finns nämligen något som Gud inte vet om och det är de våra synder som han har förlåtit, men det är det enda som han inte känner till

Helig
Att Gud är helig är något som egentligen är oförklarligt eftersom helig är ett ord som bara passar in på Gud. Ordet helig anger det som gör Gud till Gud, det som skiljer honom från allt annat. Det är först när man lär känna Gud som man får en aning om vad det innebär att Gud är helig. Helig är det som bara hör till Gud - kan man säga. Helig är vad Gud är och Gud är allt, han är hel och då något är helt då är det heligt, för Gud är helig.

Rättfärdig
Att Gud är rättfärdig innebär att han häller vad han lovar och att han är rättvis i sina domar. Gud är domaren som skall döma allt som är gott och allt som är ont på den yttersta dagen. Att döma betyder inte att besluta om straff, utan det betyder att ge ett definitivt beslut i sak. Gud skall därför döma de goda rättvist till himmelen och de onda rättvist till helvetet. Så säger Bibeln att det skall bli på den yttersta dagen och detta sker därför att Gud är rättfärdig och dömer det rättfärdigt som är rättfärdigt och det orättfärdigt som är orättfärdigt.
Gud är rättfärdig och håller alltid vad han lovar. Han lovade att sända en Frälsare och sände därför sin Son Jesus Kristus och han har lovat att komma för att döma världen - vilket vi nu väntar på.

Kärleken
Bibeln säger att Gud är kärleken och det är något av det finaste och viktigaste som Bibeln talar om. Gud är kärleken och han älskar människorna så mycket att lian vill bevara alla frän det onda och från att komma till helvetet, att dö en andra död Gud bevisade sin kärlek till oss människor genom att han sände sin Son till världen för att ta vår synd på sig och ge oss evigt liv till arvedel.
Bibeln talar mycket om detta: "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son på det att var och en som tror på honom inte skall förgås utan hava evigt liv." Joh 3-16
"Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin ende son till världen för att vi skulle få liv genom honom. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder." 1 Joh 4:12
"Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare." Rom 5:8
I 1 Kor 13 talar Gud om vem han är som är kärleken.

Luther sa så här när han skulle förklara vem Gud är:
"Vi lär och tror, inte bara att Gud är en utan också att han helt är en enhet. Vi skiljer inte på dessa tre: Fadern, Sonen och Anden. Det finns inte tre gudar, vi tror att det finns en enda Gud.
Om någon Säger: det förstår jag inte, då svarar jag: det är bra, för det är inte heller meningen att du skall förstå det."



Om Gud

Om Guds treenighet

Finns Gud?

Vad och var står det i Bibeln?

Sammanfattning

Frågor och svar

Andakt